Apelsin biskvier

Något som både jag o min man gillar är biskvier.
Jag har länge dragit mig för att göra egna biskvier då jag trodde det skulle vara jätte svårt.
Men de är verkligen lätta att göra, men de tar lite tid. :)

Här kommer nu ett recept på lite mindre biskvier m apelsinsmak som jag hittat i en vecko tidning.

Riv mandel massan o blanda den med äggvitan till en smidig smet.
Klicka ut den på bakplåtspapper, forma sedan blickarna platta o runda med en mjölad hand så de blir ca 2-2½ cm i diameter.
Grädda sedan mitt i ugnen på 10-12 min på 175 grader.
Låt sedan svalna på galler.
Dags att göra krämen.
Rör matfett, äggula, florsocker, vaniljsocker och rivet apelsinskal till en smet.
Bred ut krämen på undersidan av kakorna, gärna så de blir lite toppiga.
Låt sedan svalna i kylen minst 1 timme.
När de fått stå i kylen o smörkrämen stelnat på kakorna kan man börja smälta chokladen.
Hacka chokladen o låt den få smälta sakta över ett vattenbad.
Doppa sedan 1 kaka i taget så toppen blir täkt av mörk choklad.
Gör så här på alla kakor, jag förvarade sedan mina kakor i en plastburk med tätt lock i kylen.


Så är de klara att avnjutas :)
/Häxan
Ps, jag fottar allt själv till min blogg undertiden som jag bakar/lagar maten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0