Lax m kantarellsås och koktpotatis

jag hittade på en ny maträtt här igen.
Jag viste inte riktigt vad jag skulle hitta på så jag improviserade lite! :)
Detta använde jag mig av:
Potatis
creme fraiche smaksatt m vitlök och parmesan
Kantareller
persilja
broccoli
lax
peppar
salt
smör
olivolja
Börja med att koka upp potatisen för den tar längst tid.
Rensa kantarellerna om du inte redan gjort  det.
Skölj broccolin och bryt, skär den i bitar.
Ta fram en kastrull o fyll m vatten så du kan koka broccolin.


Låt broccolin koka upp m lite salt i ca 5 min.
Stek kantarellerna i smör och salta lite.
Ha i cremefraichen i en kastrull, värm upp och ha sedan i de stekta kantarellerna.
Rör om och ha i lite hackad persilja.
Rör om igen och smaka av, tillsätt eventuellt lite salt.


Nu dags för laxbiten. Tro lite svart peppar på den och lite salt stek upp på medelvärme i olivolja ca 2-3 min på varje sida.
Lägg sedan upp på fat och hugg in.
Enkelt, snabbt och gott! :D
(Ps: jag fotar allt själv till min matblogg undertiden som jag lagar maten.
Det gör att jag ibland inte hinner med att fota alla moment men jag gör så gott jag kan) :)

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej.



Börjar med att ge dig guldstjärnor för denna härliga blogg, med inspiration och beskrivningar som är lätta! Älskart =)



Du har inga tips på någon kaka, mjuk/hård, rund eller trekantig, vad som helst egentligen bara det passar till en tjej som fyller tre år på söndag och älskar rosa/lila?

Hennes mor (jag) är inte den bästa baktant och gillar inte dem mest avancerade recepten..



Har du någonting på tungan som skulle passa så är det välkmmet till tusen då jag själv ska anordna kalaset med hembakat..



Trevlig dag =)

Mvh

2011-10-24 @ 14:29:21
Postat av: Häxan

Hej! :)



Åh, tack snälla!!!



Åh, va kul!!!

Jo det som jag genst tänker på är om du gör vanliga chokladbollar och rullar dem i färgad kokkos eller pärlsocker.

Om du har i några droppar röd karamell färg blr kokosen eller pärlsockret rosa när du rör om.

http://haxansmat.blogg.se/2010/july/choklad-bollar.html



Du kan ju även göra en tårta.

Om du inte vill göra botten själv så finns det ju färdiga att köpa i mataffären som man kan stära till så man får önskad form.

Fyll sedan med tex sylt, vaniljkräm, mosad banan och klä tårtan m grädde.

Här kan du hälla i några droppar karamell färg så du får rosa grädde! :D

http://haxansmat.blogg.se/2010/april/tarta.html

http://haxansmat.blogg.se/2011/february/haxans-tarta.html



Du kan ju även göra sockerkaka och även här ha i några droppar röd karamell färg i smeten. :)

Hoppas detta kan vara till lite hjälp och att kalaset blir kanon! :D



Många kramar/ Jeanette

2011-10-24 @ 15:18:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0