Choklad våfflor

Våfflor är ju så himla gott och vem har sagt att man bara kan äta dem 1 gång om året?! :D

Choklad våfflor tex kan man även ha som efterätt.
Här är ett recept jag hittade i en tidning. (gjorde dock om receptet lite.
Jag minskade på mjölken och istället för vetemjöl tog jag siktat dinkelmjöl.
När våfflorna är gräddade blir de inte lika frasiga som fras våfflor!
(kan vara bra o veta så man inte blir besviken, men de är ändå sjukt goda!!!)



Så här blev receptet :)
Choklad våfflor:

2 ägg
3 dl mjölk
2 ½ dl siktat dinkelmjöl
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk strösocker
½ tsk salt
50 g smör



1) Vispa upp äggen och tillsätt mjölk
2) Blanda ihop de torra ingredienserna Sikta ner kakaon för att unvika klumpar och rör sedan ner dem i smeten
(Att sikta kakao innebär att du lägger kakaon i en sil och silar igenom den.)
3) Smält smöret och tilsätt den.
4) Grädda våfflorna i hett våffeljärn.



(Här siktar jag i kakaon. Jag hade i de torra ingrediensrerna först och tog i kakaon separat)





Mitt tips till detta är:
Vispad grädde smaksatt med vaniljsocker. (ta i ca 1 msk vaniljsocker sammtidigt som du vispar upp grädden)
Skivad banan
Lite blåbär
Hallonsylt och
Sia knäck glass! :D

( i tidningen tyckte de man skulle ha florsocker, mörkchoklad och gräddglass till samt några hallon, det kan nog oxå vara gott) :)



Så här ser kan det se ut med mitt smak tips. :)
Kramar/Häxan
ps jag fotar allt till min blogg själv under tiden som jag bakar/lagar allt.
Försöker hinna med att fota alla moment men ibland hinner jag inte. :)



Kommentarer
Postat av: krissi

borde nog testa detta till min dotter... lite kräsen men gillar choklad :P

2010-04-27 @ 19:53:51
URL: http://krissiekmans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, va kul! Gör det! :D

Sen kan du hon ju få bestämma vad hon vill ha på :)

Om hon gillar råsa kan du ju tex färga grädden o ha på lite silver kulor, bryta små choklad bitar att stö över o kanske ha till jordgubbar eller hallon :D



Kram/Jeanette

2010-04-28 @ 15:46:47
Postat av: Anonym

Vart är dina ögonbryn?

2010-04-29 @ 19:58:26
Postat av: Häxan

Ha ha ha skratt :D

Jag är ju osminkad på den bilden!!! :D

Eftersom Min naturliga hårfärg nästan är blond så är mina ögonbryn välldigt ljusa.

Är jag osminkad som i detta fall synt de lite dåligt :)

Så kan det va när man är ljushårig.

Smink är bra! :D



Kram/Häxan

2010-04-29 @ 20:04:43
Postat av: *suck*

Finns färdig våffelsmet i affären.. tillsätt enbart vatten å kakao.. så e smeten klar på någon minut.. Enkelt och billigare än att göra allt från grunden..

2011-03-24 @ 11:56:47
Postat av: Anonym

Glömde lägga till en sak.. om man har barn.. vilket en del människor har så har man inte tid att stå å göra våfflor eller kolasås från grunden.. Då måste det gå fort!

2011-03-24 @ 12:41:17
Postat av: Eskil

att detta måste gå fort barn blir gnälliga med en massa E i maten barn dör inte av att vänta lite har själv 2 så jag vet, och undviker halvfabrikat å snabbmat så gott det går

2011-03-24 @ 13:24:12
Postat av: Anonym

Häxan: Kul att du och din man gör en sådan stor sak av mina kommentarer.. Alla kanske inte har tiden att laga all mat från grunden. Sen vore det ju trevligt om du ville komma med lite motkritik istället för att bara hålla på och dumförklara mig vilket du och din man gör på nätet!

2011-03-24 @ 14:51:26
Postat av: henna

vill bara säga att maten blir betydligt mycket godare om man gör det själv från grunden än köper färdigt från affären! själv har jag två barn och det älskar att hjälpa mig när jag lagar mat

2011-03-24 @ 15:27:49
Postat av: Häxan

Till dig anonyma person.

Anledningen till att jag inte svarat på dina inlägg är för att jag inte kunnat.

Jag har haft problem med min blogg.



Jag förstår inte varför du stör dig på min blogg och vad jag väljer att laga för mat.

Min blogg är till för de som tycker om att laga mat och baka.

De som vill ha tips och idéer.

Om du inte vill, orkar eller har lust att göra saker från grunden..... låt bli då! :)

det är ju ditt val. :)



jag har aldrig skrivit att man måste göra så här, detta är ett tips o var o en gör som man själv vill.

Jag förstår inte varför du gör en så stor sak av det jag lägger ut i min blogg.

O sen att du skriver anonymt!



Jag tycker det är riktigt dålig stil av dig att skiva anonymt!

Jag tycker att man ska stå för det man skriver, säger och tycker o då ska man INTE vara anonym. :)

Träd fram istället o säg vem du är om du har något att säga.

Har du synpunkter går det alldeles utmärk att skriva till mig på facebook.

Bättre att du att skriver till mig där istället för att snoka runt på våra sidor. :)



kram på dig! :)

2011-03-25 @ 00:59:16
Postat av: Anna

Tycker att det är jättebra att du lägger ut dina recept.. Själv är jag dålig på att kommentera men kollar in när jag behöver råd och tips på mat..



Hellre göra maten från grunden än köpa färdiga eller halvfabrikat.. Är ju mycket godare och roligare att testa själv..



Stå på dig gumman..



Anonym, alla har vi väl våra egna åsikter, tankar och funderingar..

2011-03-25 @ 09:10:37
Postat av: Micks

Anonym, jag vill tacka dig för ett gott skratt!

Vill tipsa dig om denna hemsida som jag tror du kan ha stor glädje av och så föreslår jag att du genast stänger ner "häxansmat.blogg.se" innan hennes fasansfullt tidskrävande recept tar musten ur dig helt - du måste ju ha lite ork kvar till att värma lasagnen i micron!



:D

http://www.matservice.se/produktlista.aspx?avd=1&vgr=135&sub=139

2011-03-25 @ 09:44:31
URL: http://themicks.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0