Fetaost fyllda köttfärsbiffar i tomatsås m pasta

För ett tag sedan kom jag över ett jätte bra recept på köttfärsbiffar genom tv 4 nyhetsmorgon.

Jag tänkte sedan undra hur det skulle vara om man fyllde dem med feta ost och gjorde en tomat sås till.... o sen serverade med pasta.....
Jag var ju så klart bara tvungen att prova!
Jag visste inte hur jag skulle göra alls utan jag bara satte igång och lekte i köket :D
Men det har blivit en av mina bästa rätter enligt min man och är även välldigt omtyckt av våra vänner.



Detta behövs till tomat såsen:
2 tetror med krossade tommater. (väldigt gott m smak av basilika)
2-3 vitlöksklyftor
knorr örtagårdens vitlök/persilja buljong
2 msk tomat puré



Tag fram en traktör panna med lock.
Häll ner de krossade tomaterna, ha i tomatpuré, buljongtärningar och pressa i vitlöken.
Lått detta puttra upp och tärningarna lösas upp.
lägg på locket och ställ åt sidan.

Detta behövs till biffarna:

500 g färs
2 ägg
1 gul lök
1 dl grädde
1 dl vatten
en skvätt flytande kalv buljong
2-3 msk ströbröd
salt svart o vitpeppar, aromat o paprika krydda
feta ost

   

Lägg färsen i en bunke och ha sedan finhackad lök och äggen, rör sedan om.
Ha sedan i grädde, vatten och fond och rör om till en fast smet.
ha efter det i ströbröd och rör om.
Ha sist i kryddor och salt.
 
Jag brukar ha i lite paprika krydda, vitlökspeppar, vitpeppar och svart peppar men man kan ju ha vilka kryddor man vill.
 
Ta sedan en matsked, blöt ner händerna lite för då klibbar inte färsen fast lika mycket i händerna.
Forma sedan bollar av färsen gör ett hål i mitten och tryck i en feta ost kub.
(jag köper stor feta ost bit och skär till kuberna själv så jag får dem i den storleken jag vill) :)
Täck sedan igen hålet m färs o rulla ett tag så hålet verkligen täpps igen.
 
Stek sedan upp.
Eftersom biffarna är ganska stora så är det svårt att få dem igenom stekta.
Så eftersom de sedan ska ner i tomat såsen blir det igenom kokta så det räcker med att få en fin stekyta på dem först.

   

När du stekt upp biffarna o fått en fin stekyta, placera dem då försiktigt i traktör pannan med tomatsåsen.
Låt dem ligga och puttra i tomatsåsen på svag värme med locket lite på i ca 30-40 min.
Vänd dem lite då och då så de blir igenom "kokta" av tomatsåsen och saftiga.



Den enda nackdelen med denna rätt är att spisen blir fruktansvärt grisig!!! :D

När allt är klart servera med pasta.



Si så där!
Fetaost fyllda köttfärsbiffar med tomatsås och pasta! :D

Tips: Snyggt att lägga på lite basilika blad om ni ska bjuda på denna rätt.
En god sallad är inte heller fel :)

Mvh/Häxan


Kommentarer
Postat av: Tess

Jag älskar din blogg.. Äntligen!!! :) ses på jobbet!

2010-04-29 @ 00:36:58
URL: http://mittnudirekt.blogspot.com
Postat av: Häxan

Åh! Tack tjejen! :D

Ja det gör vi! :) Kramis

2010-04-29 @ 15:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0