Köttbullar med häxans sås

Igår var vi ut och åkte en sväng. :)
På vägen hem säger min man, vad ska vi äta idag?

Jag vet inte svarade jag.
Då säger han... jag skulle vilja att du gjorde köttbullar med din gräddsås! :)
Så vad det bestämt!



Hemma gjorda köttbullar med koktpotatis, min egen påhittade sås och hemma gjort lingonsylt fick det bli!

Detta recept har jag fått genom tv 4 men även ändrat lite på. :D
Var för köttfärsbiffar men funkar kanon att göra köttbulla på med!

500 g köttfärs eller blandfärs
2 ägg
1 stor gul lök
1 dl grädde
1 dl vatten
flytande kalvbuljong
2-3 msk ströbröd
1 vitlöks klyfta
kryddor efter egen smak (jag brukar ta peppar svart o vit, salt, stark paprika, citrus krydda, aromat o vitlöks peppar)

  

Lägg färsen i en bunke.
Skala och finhacka den gula löken eller riv ner den m ett rivjärn.
Jag gillar lökbitar så jag finhackar löken.
ha även i äggen och rör om.
Tillsätt grädde, kallt vatten och en skvätt fond. (jag använder mig inte av mått i matlagning utan kör på en höft, men för att säga nått mått på fonden..... ca 2-3 matskedar)
Rör om tills att smeten tjocknar.
I med kryddorna, vitlöken och ströbrödet och rör om.

(Jag brukar ta en tesked och fånga upp pytte lite färs för att smaka av så det är välkryddat, många säger att man inte ska göra så för att det inte är bra man kan få mask i magen, ma ka bli skuk mm, Skit snack säger jag! 
Man äter man ju råbiff och den är ju på rå köttfärs!
så hur kan man äta råbiff som är på rå köttfärs men inte smaka av köttfärsen till köttbullarna/biffarna?)

Hur som helst!
När allt är i hoprört rulla färsen till små eller stora bollar beroende på hur stora köttbullar du vill ha.
Fukta gärna ner händerna med lite kallt vatten när du gör detta för då fastnar inte smeten lika mycket på händerna samt att det går lättare att rulla dem.
Jag rullar upp hela smeten och lägger köttbullarna på ett fat eller en skärbräda så att jag har dem klara för stekning. :)



Sen är det bara att steka upp några i taget.
Jag brukar välla ha i 12-18 stycken i pannan så det brukar bli 3 stekningar.
Det är lättare att vända/rulla runt dem om de inte är så många.
Jag steker på medelvärme i ca 10 min så de blir igenom stekta.

Häxans sås:

Till detta har jag hittat på en alldeles egen sås. :)



jag tar 3 dl vispgrädde eller matlagings grädde 1 tärning av knorr örtagårdens vitlök persilja och låter koka upp.

  

Efter det har jag i lite flytande oxbuljong, några droppar soja och krossade grönpeppar korn samt krossade rosepeppar korn. Så avslutar jag med maizena redning.:)



Sen är det bara att äta detta med kokt potatis. :)
Vi hade även hemmagjord lingonsylt hemma. :) (gjorde lingonsylt i höstas)

/Häxan
Alla fotona i inläggen är det jag som tagit förut fotona på mig för de har min man tagit. :)




Kommentarer
Postat av: Mikaela Nordgaard

Tänkte prova att göra den såsen idag, dock utan oxbuljong i och med att jag är vegetarian. Det ska bli spännande! Någon annan dag när det finns mer tid tänkte jag även prova att göra bullarna (med vegfärs) :-D



Tack för inspiration till dagens middag ;-)

Kram

2010-05-17 @ 11:52:51
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Åh! va kul! :D

Ah! Men du kan ju lätt byta ut den buljongen till grönsaks buljong istället.



Tack själv och tack för kommentaren :)

Vad glad jag blir att du inspireras! :D



Kram/Jeanette

2010-05-17 @ 12:04:38
Postat av: Mikaela Nordgaard

Ja det kan jag ju göra! Fast blir inte det lite samma som vitlök/persiljabuljongen då?



Namnam nu är jag hungrig...!

2010-05-17 @ 14:13:19
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Nä, de har faktiskt helt olika smaker.

Tycker jag i allafall :D

2010-05-18 @ 09:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0