Köttfärs/potatis grattäng

Detta är lätt och gryyymt gott! :D



Detta behöver du:

En grattängform m lock
1 gul lök
4 klyftor vitlök
4 stora potatisar
ca 300 g köttfärs
3 dl grädde
Taco krydda
massor med riven ost

  
Jag börjar med att steka upp köttfärsen och sedan tillsätta taco kryddan.
Så ställer jag köttfärsen åt sidan.

  
Sen skalar jag potatisen och skivar tunna skivor med kniv.
(vill du inte använda kniv kan man skiva med rivjärn.)
Så lägger jag 2 av de skivade potatisarna i botten, skivar ½ gul lök och pressar i 2 vitlöks klyftor.

  
Sen tar jag och kryddar lite med mina favvo kryddor.
Man tar de kryddor man vill.
Sen på med köttfärsen. efter det pressa på de 2 sista vitlöks klyftorna, skiva den andra ½ gula löken o strö på.

    
Skiva sedan de sista 2 potatisarna och lägg på.
Häll på 3 dl vispgrädde och krydda sedan.
Lägg sedan på locket och grädda ganska lågt i ugnen på 225 grader i ca 45-50 min.

  
När grattängen stått sin tid i ugnen tar jag ut den och lägger massor med riven ost på.
Sen på med locket igen och in i ugnen på samma gradantal tills att osten smällt och fått fin färg.
(kan ibland ta 15-30 min)
Under tiden brukar jag göra en sallad.

Sen är det bara att hugga in! :D


Jag brukar ha på lite ketchup på min grattäng bit när jag ska äta. :)
Det tycker jag e hilma gott!!! :D

/Häxan



Kommentarer
Postat av: Gammelmormor

Hej! Nu har jag lagat din köttfärsgratäng. Den var så god och gillades av övriga familjemedlemmar. Imorgon ska jag baka ditt bröd. Det är så kul att ha hittat en bra matblogg. Tack snälla du för att du delar med dig av din skatt!

2011-01-10 @ 19:39:30
Postat av: Häxan

Hejsan!

Oj! va roligt!!! Nu blir jag jätte glad här!!!

Tack så jätte mycket!!!

Du anar inte hur mycket dina ord värmer. :)



Massor med kramar!/ Jeanette

2011-01-11 @ 00:34:14
Postat av: CrimsonAnna

Går den att göra utan lock också? Har ingen gratängform med lock.

2011-04-03 @ 18:54:33
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Anna, jag tror absolut att den går att göra utan lock.

Jag har dock inte provat men det borde absolut inte vara nått problem :)

Kramar :)

2011-04-04 @ 11:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0