Tortellini Grattäng

Jag minns inte hur gammal jag var men i allafall någonstans mellan 15 och 18 års ålder måste jag ha varit när vi började äta tortellini hemma.
Förut såg förpackningarna annorlunda ut och på baksidan stod det hur man skulle göra tortellini grattäng.
Förut fanns det även bara med köttfyllning men tack o lov så fins det nu även med ostfyllning för de som är vegetarianer.
Nu är ju jag en kött ätare men gillar även att äta vegetariskt och jag tänker på dem som vill ha vegetariskt. 



Hur som helst!
Detta är oxå mycket enkelt och oerhört gott.



Detta behövs:
Beroende på hur hungriga ni är eller hur många.
jag och min man är hungriga själar så vi köp 2 förpackningar!
Jag gillar att blanda kött och ost smakerna ihop.

1-2 förpackingar tortellini
1-2 buljongtärningar (jag tog en kött och en grönsaks)
ca 5 dl grädde (ta 3 dl om du bara kör 1 förpackning)
Parmesan ost (som du sedan river över)

  

Ta fram en stor kastrull, lägg i buljong tärningen/tärningarna och låt koka upp så att de löses upp.
Häll sedan ner tortellinin och låt koka upp enligt förpackingens anvinsning.
Sila sedan av den när de kokat klart.

   

Efter att du silat av tortellinin lägg den i en grattängform gärna m lock.
Häll på grädden över tortellinin och ha på massor med riven parmesan ost! :D
Ställ den sedan mitt i ugnen på ca 225 grader i 45-50 min.
Man brukar se när grädden "stelnat" och osten fått en fin gyllene färg.

Undertiden brukar jag även göra en sallad till.



Jag tar och fin skär vanlig isbergssallad, har i lite olivolja, lite vitvins vinäger och italiensksallads krydda.
Slungar runt salladen lite och har på lite krossade linfrön och flingsalt.
Rör om lite lätt och sist har jag i små tomater samt smulad fetaost.



Så är det bara att hugga in! :)
För er som vill piffa upp detta och kanske ha till helgen med ett glas vin rekomenderar jag rosévin eller ett halv tort/halvsött vitt vin till.

Vi dricker inte alkohol själva!!! (kommer att skriva om detta till helgen varför)

För oss som vill ha det festligt men vill dricka alkoholfritt finns på vissa bolag ett alkoholfritt rosé vin.
Annars har bolaget kommit med ett nytt vitt alkoholfritt vin.
Detta alkoholfria vin var välldigt gott.


Kommentarer
Postat av: Pi@

Jätte tack att du började att blogga om din mat. Jag ska genast prova...;)

2010-04-22 @ 15:42:30
Postat av: Mikaela Nordgaard

Då vet jag vad det blir för middag på lördag då ;-)

2010-04-22 @ 21:59:26
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Tack själv för att du gillar min blogg! :D

Och tusen tack för din kommentar här i bloggen! :)



Mera recept på både mat och bakverk kommer att komma upp i helgen :)

Massa kramar!!! :)/häxan

2010-04-23 @ 00:42:56
Postat av: Häxan

Ja, va kul! :D

Berätta gärna sen vad du tyckte :D



super kramisar! :)

2010-04-23 @ 00:44:11
Postat av: Jesica

Hej vännen :-) Tortellini gratäng e jue jättegott :-) Jag brukar även ha i strimlad purjolök, strimlad skinka och gärna strimlad röd paprika. SUPER GOTT!



Ha det bäst, så hoppas jag vi syns snart igen :-)

2010-04-23 @ 10:27:59
Postat av: Häxan

Heeeej! :D

Ja, visst är det!!!

Åh! Det lät som en mycket trevlig variant!!!

Det ska vi testa, tack för det tipset :D



Ha det bäst du med och ses ska vi göra snart!

Massa massa kramar

2010-04-23 @ 10:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0