Bacon, ris och ägg

Ibland kan det vara gott med välldigt simpel mat!
Detta är en maträtt som är bra för den som saknar fantasi nån dag o bara vill slänga ihop nått snabbt. :)



   

När jag kokar ris använder ja mig bara av Jasmin ris för jag tycker det är det godaste riset.
Många tycker det är jobbigt att hålla på att mäta upp ris o vatten men det är inte alls krångligt eller svårt!

Ska jag bara göra ris åt mig själv:
1 dl ris
2 dl vatten lite olivolja o salt.

Nu gjorde jag åt mig o min man:
2 dl ris
4 dl vatten ca 1 tsk olivolja och lite salt.

Låt vattnet koka upp med ris olja o salt, rör om, sänk ner värmen så att den ligger på 2:an ungefär o sätt på ett lock på sniskan. (riset brukar ta 15-20 min att koka upp) När vattnet kokat bort är riset klart.
Rör om när ca halva tiden gått, lägg på locket igen och rör om när riset börjar bli klart.

  

Bacon packeten klipper jag av på hälften.
Jag gillar inte att steka hela bacon remsor för de är så långa, men de gör man som ma själv vill.
Jag använder ALDRIG smör eller olja när jag steker bacon för de är redan så feta i sig!
1 av våra plattor går upp till grad 12 så jag brukar steka på 6-7:an
På en "vanlig platta skulle jag steka på 4-5 :an. :)
Jag sätter igång plattan för riser och baconen nästan samtidigt.
Så fort stekpannan e varm sätter jag igång att steka riset och då börjar ofta riset små sjuda i kastrullen.

 
Så när riset kokat i ca 7-8 minuter rör jag om lite o sätter på locker igen :)

   

Ibland stänker det mycket från baconen när man steker dem, även om ma har på ganska låg temperatur.
Jag brukar då ta på mig grytvantar och röra om för då slipper jag bränna mina händer om det skvätter fett :)

Så ser man att riset är klart när allt vatten är borta och riset bara är klibbigt.
bara att ta av från spisen, rör om, sätt på locket så riset håller sig varmt sen är det bara att steka ägg.
Jag har en liten äggstekpanna som jag brukar använda mig av för ja tycker den e så perfekt :D

   

Jag brukar steka 2 ägg i mi lilla panna så kryddar jag m lite aromat på äggen för det är super gott.
Baconen brukar jag steka så de är lite knapriga.



Så var det klart! :D
välldigt simpel rätt men grymt gott o det är bra vissa dagar m enkelmat.
Bacon ris och ägg! Gott m ketchup till!!!
/häxan

Kommentarer
Postat av: Roxy

Haha, du är för härlig med din mat. Du har sån underbar fantasi, den här maten får mig att både bli hungrig och kreativ. Jag vill också göra en såndär söt ägggubbe..hahaha! Tack för din matblogg, I LOVE IT!!!!

2010-09-10 @ 12:08:38
Postat av: Häxan

skratt Tack så jätte mycket! :D

Man har ju fått lära sig att man inte ska leka med maten... men ja tror inte riktigt att det gått in hos mig! :D

Tycker man ska ha kul i köket. :)



Tack så jätte mycket själv!!! :)

Värmer verkligen att få höra att den uppskattas :)

Massa kramar!!!/ Jeanette

2010-09-14 @ 15:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0