Häxans Julköttbullar

Här kommer nu ett recept på mina julköttbullar.
Det blir ganska många köttbullar, men man sätter ju gärna i sig en hel del av dem under julen :D



Detta behövs:

Ca 2 kilo nötfärs
4-5 gula lökar
2 dl ströbröd
5 dl grädde
8 ägg

Salt
Pepparmix
malen kryddpppar
malen nejlika
ingefära
Aromat

   

Häll upp ströbrödet i en bunke och häll på grädden.
Rör om ordentligt så att ströbröd och grädde verkligen blandas och låt sedan svälla i ca 5 min.
Rör om lite lätt när det sväll klart och ha i nötfärsen.

   

Rör om så att färs och ströbrödsmassan blandas.
Skala och finhacka de gula lökarna och ha i med färsen, ha även i äggen och rör om ordentligt!
Lättast är att använda händerna att röra om så att allt verkligen blandas väl.



Sen dags för kryddorna! :)
Jag har ingen mängd på kryddorna, kryddar efter egen smak vilket jag tycker alla ska göra.
Krydda försiktigt och smaka av lite då o då så du känner att du får bra ballans på kryddorna.
Många gör stekprov, dvs de steker upp lite färs, kanske nån tesked o smakar av .
Jag brukar smaka av färsen rå, tar bara pytte pytte lite färs längst ut på tippen av en tesked.
(Ingen fara att smaka av rå köttfärs många äter ju råbiff)

  

Rulla sedan färsen till små köttbullar och stek i smör. :)



Härligt goda att ha tex på macka sedan :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0