Finsk Pyttipanna

Denna rätt har jag lärt mig från min mamma för en massa år sedan.
(tror det var den enda rätten hon lagade hemma, annars lagade pappa all mat)

Hon kallar den för finsk pytt i panna.
Om denna rätt är finsk är jag inte säker på men min mamma är i allafall från finland så den borde ju vara finsk eftersom hon kallar den för det. :)

Denna rätt går snabbt att göra, sommartid äter man ju ganska mycket potatis o iblnad blir det ju över, så istället för att slänga potatisarna kan man ju göra denna rätt.
Den är ju ganks billig för övrigt oxå.



Detta behöver man:

Några kokta potatisar
En bit falukorv
gul lök
ägg

aromat, salt och vit och svartpeppar



Skala och hacka löken i bitar skär korv och potais i bitar med.
Jag skär ganska grova bitar för det är så jag fått lära mig.
Tag sedan en stekpanna (gärna gjutgärn) ha i smör och fräs upp allt tillsammans på låg eller medelvärme.





När pytten börjat få fin färg ha då i kryddor och äggen.



Ta en stekspade eller en slev och krossa äggen och rör ihop dem m pytten så de steks väl.
Det är sedan klart att servera. :)



Jag brukar stö lite persilja över och servera med rödbetor.
Även jätte gott att ha på ketchup! :D

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Annadelioncourt

pyttipanna är gott fast jag föredrar så klart köttfri pyttipanna^^

2010-07-04 @ 23:29:54
Postat av: Häxan

Ja, vännen det vaet jag att du föredrar. :)

Men du har ju vegetariska korvar eller quorn som du kan ha istället för falukorv ju :)

Det går alltid att byta ut till något vegetariskt alternativ om man inte vill äta kött :)

Kramis

2010-07-05 @ 18:19:58
Postat av: Plutten

Så mysig blogg :) Bra tips!

2010-07-12 @ 10:49:04
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Häxan

Tackar så jätte mycket! :D

Kram/Häxan

2010-07-13 @ 09:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0