Häxans Jordgubbs Tårta

Till midsommar gjorde jag en stor jordgubbs tårta med massor av grädde!

Jag tycker att denna tårta kan man göra hela året om man vill men det blir ändå något speciellt med den när ma gör den sommar tid. :)

Jag börjar först med att göra en sockerkaka. (sama recept som för sverigekakan)
Jag gör alltid denna sockerkaka när jag ska göra tårta för den är så perfekt att använda som tårtbotten!

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Ägg och socker röres pösigt gärna m elvisp.
Mjöl och bakpulver blandas ner växelvis med det kokande vattnet i smeten.
Rör om och häll i en smörad bröad form.
Grädda längst ner i ugnen på 200 grader i ca 35 min.

Låt svalna.

När kakan svalnat börjar det roliga! :D

  

Jag placerar kakan på ett fat och beroende på hur många fyllningar det ska vara så skär jag upp den 1-2 gånger.
Denna gång skar jag upp den 2 gånger så att jag fick 3 skivor.

   

Jag gillar att fylla tårtan m bla hallon så jag köper ett paket frysta hallon på ica, lägger dem i en kstrull.
Så brukar jag ha på florsocker eller strösocker för annars kan hallon "såsen" bli lite sur.
Så låter jag det koka upp på svag värme och mosar hallona med en sked allt eftersom så det blir en slät sås.

  

låt hallon såsen svalna lite bre sedan ut den på "botten plattan" och lägg på "mitten plattan"



Den andra krämen är en vanila kräm. (samma kräm som till sverige kakan)

Kräm:

125 gram smör
1 dl mjölk
2 msk florsocker 
3-4 msk vanila OBS!!! JÄTTE VIKTIGT att det är VANILA!!! Inte vaniljsocker!!!!

Det är skillnad på Vanila och vanilj socker, dels smaken men sen inehåller vanila mer riktig vanilj än vaniljsocker. Vaniljsocker innehåller även florsocker vilket inte finns i Vanila.
Krämen blir dessutom jätte rinnig med vaniljsocker så Vanilla är ett måste till denna kaka!!!

  

Smält smöret och ha i mjölken. Koka hårt under omrörning i 2 minuter.
Ha sedan i florsockret och vanila.

  

Födela ut krämen på båda plattorna.
Jag brukar ta lite mer kräm på mitten plattan.
Sedan lägger jag förstiktigt på toppen plattan. :)
Sen låter jag detta stå en stund under formen så att kakan får suga i sig lite av såserna.

(kanske 1 timme ungefär)



   

Vispa upp 3-5 dl vispgrädde. (Jag valde 5dl för ja ville ha mycket grädde)
Om du vill ha grädden fluffig, vispa grädden på låg hastighet.
Täch sedan hela tårtan m grädde.
Det som jag valde att dekorera tårtan med blev sommar polly och färska jordgubbar.

  



När jag  dekorerat tårtan klart brukar ja sätta in den i kylskåpet en liten stund.

Gott att servera till är alkoholfritt moussearande jordgubbsvin. :)
(jag o mon man dricker inte alkohol, vill ni läsa om det kolla under kategorin häxan)







Härlig sommar jordgubbs tårta med massor av fluffig grädde! :D

/Häxan










Kommentarer
Postat av: Annika

Gött; perfekt sommartårta :D

2010-06-29 @ 12:48:31
Postat av: HardrockGoddess

Hejsan!



Jag undrar om du har några knep för att dela sockerkakan; jag tycker det är så svårt!

2010-06-29 @ 12:57:02
URL: http://hardrockgoddess.blogg.se/
Postat av: Häxan

Tack :)

Sommar tårta måste man ju bara ha! :D

2010-06-30 @ 12:11:23
Postat av: Häxan

Hej! :)



Oj, nä inget riktigt bra knep så där. Jag brukar lägga den på smörpapper o sen på skärbrädan, så tar jag en riktigt vass kniv och försöker hålla den stabilt samtidigt som jag skär för att få en rak linje.

Sen snörrar jag den genom att dra i smörpappretoch ändå försöka hålla kniven stabilt.



Kram/Jeanette

2010-06-30 @ 12:14:24
Postat av: Selda

Du vet vad du har att göra i oktober va?? ;-)

2010-07-02 @ 08:12:38
Postat av: Häxan

Japp! En stor gul härlig födelsedags tårta till sessan! :D

Jag har då inte glömt!!! :D Planer pågår..... ;D

Mega kramis

2010-07-02 @ 16:11:18
Postat av: Annadelioncourt

Mm ser jättegott nu,det måste jag aboslut prova!

2010-07-04 @ 23:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0