Kallmarinerad fläskfilé

Denna rätt är mycket god och enkel att göra.
Dock så ska den ligga i marrinad 1-2 dygn i kylskåpet men den sköter praktiskt taget sig själv.

Denna rätt mins jag inte hur jag kommit över... tror att mamma fått den av någon arbetskamrat....
Jag har i allafall gjort den nu i några år och folk blir alltid lika undrandes o frågar vadå kallmarinerad?

Det får ni snart reda på...... :D

Denna rätt passa i allafall året runt!
Vintertid serverar jag den med råstekt potatis (eller ibland potatis gratäng.)
Sommartid serverar jag den m hemma gjort potatis sallad.




Detta behövs:



Och så klart 1 fläskfilé också.

   

Fläskfilén ska först stekas och sedan in i ugnen ett tag.
Så börja med att värm upp stekpannan och ha i en klick smör.
Sätt även på ugnen så den hinner bli varm. Den ska vara på 200 grader.

Stek upp fläskfilén i stekpannan på medel värme så att den får en fin gyllenbrun stekyta.
När den fått det placera den då i en ugnsform och ställ den mitt i ugnen ca 20-25 min på 200 grader.
Den blir då genom stekt.



När filén varit inne sin tid i ugnen ta då ut den och låt den bli kall.



Eftersom fläskfilén ska ligga i marrinad i kylskåpet 1-2 dygn o har både lök och vitlök i sig vill man ju gärna inte att saker i kylskåpet ska ta smak av det.
Jag brukar alltid använda dessa påsar när ja ska göra marrinader.

Jag tycker de är kanon bra för de är ju tjockare plast så påsen håller bra!
Det är som en dragkedja ma drar igen så den håller tätt och stänger doften inne så man slipper lukten av lök o vitlök i hela kylen!
Man kan återanvända påasarna igen om man verkligen diskar ut dem ordentligt.
(Jag brukar dock slänga mina när jag använt mig av vitlök)

  

Lägg den kalla fläskfilen i påsen.
ta fram en bunke och häll ner vatten, olja och balsam vinäger.
Jag tar lite mera vitlök än vad som står i receptet eftersom jag tycker det är gott.
Pressa i den och rör om.

   

Skala och hacka sedan löken och ha i m salt och peppar.
Grov hacka sedan persiljan och ha ner dem med och rör om.

   

Häll sedan marrinaden i påsen över filén.
Dra igen dragkedjan på påsen, ställ in i kylskåpet och låst stå där 1-2 dygn!
För bästa smak 2 dygn.



När jag ändå går till kylskåpet brukar jag ta ut påsen ibland ochklämma lite försiktigt på den o försöka vända filén.
Balsam vinägern har näligen en tendens att sjunka till botten och jag vill att hela filén ska bli jämt marrinerad. :)
Tjejer! Eller killar :) Om ni har långa hårda naglar var försiktiga när ni klämmer på påsen.
Även om det är hårdare plast kan det ändå gå sönder om man trycker till för hårt.
Så ta det lite lugnt.

  

När den legat färdigt i sin marinad tar ja en vass kniv och skär upp den i tunna skivor.



Lägg sedan köttet på ett serveringsfat.
ta en sked och häll lite av marrinaden över köttet så det blir som en liten sås samt att man får lite extra smak från balsmavinägern.





Sommar tid serverar jag den kallmarinerade fläskfilen med hemma gjord potatis sallad.
Dryck alkoholfri cider eller alkoholfritt vitt vin som tex Nautero



Vintertid serverar jag den helst med råstekt potatis men även ibland potatisgrattäng.
Dryck:Alkoholfritt rött vin. Loxton cabernet sav passa välldigt bra till detta.

(jag o min man dricker ju inte alkohol, inlägg om detta hittar ni under kategorin häxan)

/Häxan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0