Kanelbullar

Kanelbullar är något som jag älskar och som mina vänner tycker är en av mina specialare när det gäller bakning :)
När jag bakar blir mina bullar stora, hur jag bär mig åt.... vet jag faktiskt inte, jag bara bakar! :D



Det receptet jag använder mig av hittar man faktiskt på mjölpåsen! :D
Fast när jag bakar bullar gör jag alltid dubbel satts!



Så detta recept men dubbelt! :D
Så använder jag alltid röd mjölk när jag bakar samt riktigt smör!



Jag bara äääälskar min bakbunke!
Det roliga med denna är att min farmors mor har köpt den någon gång på 1930 talet.
Sen har min farmor haft den, min pappa och när jag var runt 23-24 fick jag den av pappa. :)
Den ha det lagats mycket mat i!!! Men jag använder den mest för bullbak. :D

  

Smula ner gästen i bunken och strö över saltet.
min kära farmor lärde mig nämligen att stör man saltet över jästen sätter den i gång och börjar smälta vilket förenklar bakningen lite :)

   

När du ser att jästen börjar smälta smält då smöret och tillsätt sedan mjölken.
Det ska ju vara fingervarmt (37 grader) jag måste dock använda mig av en köks termometer då min kropstemperatur ligger under.
Men en kökstermometer är alltid bra att ha :)

  

Häll sedan vätskan över jästen och rör om tills att jästen löst upp sig. Detta går ju mycket snabbare och smidigare eftersom jästen nästan är flytande tack vare saltet.
Ha även i socker och (kardemumma)  Av med ringar och tvätta händerna innan ni bakar!
Tillsätt sedan mjöl lite i taget och arbeta in.

   

Jag använder ingen bakmaskin när jag bakar utan här är det jag som är bakmaskinen! :D
Jag vill känna att degen verkligen blir mjuk och smidig så ingen maskin för min del!
När degen är välarbetad låter jag den jäsa under duk.
Det står 30 min på påsen men jag låter den jäsa 45 min.

   

När degen jäst klart ska man dela upp den i 4 delar om amna gör enkelr recept, det innebär 8 delar på dubblet recept! =/
Oraka!!! :D
Jag delar upp min det i 2 bitar och använder hela köksbordet o kavlar ut! :D



Inga mes fasoner i mitt kök! :)  här står jag m kaveln i högsta hugg :D

   

När jag kavlat ut degen brer jag på smör, strör på socker, kanel OCH vaniljsocker! :)
Sen rullar jag ihop degen och skär den i bitar.

  

Mina bullar brukar bli så stora så jag får inte ens plats m dem i stora bullformar.
De får helt enkel ligga på bakplåts papper! :)
Bullarna låter jag sedan jäsa under duk i 45 min innan jag peslar dem m ägg o har på pärlsocker.

Bullarna ska gräddas mitt i ugnen på 250 grader 8-10 min.



Det står på påsen recept till ca 40 små bullar, det ska då bli ca 80 små bullar eftersom jag gör dubbel satts....
Fast som sagt... det blev ca 80 STORA bullar. :D



Härligt gott med nybakta kanelbullar. :)
Brukar lägga dem i frysen o värma i micron, då blir de som nybakta igen.
Alltid bra att ha bullar i frysen om man får oväntat besök. :)

/Häxan 





Kommentarer
Postat av: Selda

Mmmm..... mmmm.... mmmm....

Älskar dina kanelbullar!

Skulle älska de ännu mer om jag hade din ämnesomsättning ;-)

2010-07-02 @ 08:11:30
Postat av: Häxan

Ja, jag vet att du gillar mina bullar Selda och det glädjer mig! :)

Va? Du har ju redan bra ämnesomsättning!

Du är ju tom smalare än mig ju?!

Ta med dig din älskling o kom över till oss o moffa bullar!!! :D

Mega kramis!!!

2010-07-02 @ 16:09:30
Postat av: Annadelioncourt

oh så gott det ser ut!

2010-07-04 @ 23:28:56
Postat av: ...

Jag gick bageri på gymnasiet och både under baktimmarna och på näringsläran fick vi veta att tillsätter man salt eller socker så dör jästen. ...

2014-02-27 @ 15:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0