smulpaj m frukt eller bär

Paj är nog ett av de godaste sakerna som finns! :)
Jag tycker paj är något man kan äta precis hela året men godast är nog just på sommaren o hösten när alla färska bär och frukter kommer.

Jag tycker om att göra både stora pajer men även mini pajer.
Så jag kommer nu lägga upp både för stor paj och mini pajer så ni får se hur jag gör.

Detta recept på smulpaj hittade jag i en av mammas vecko tidningar när jag var liten.
(tror jag var 13-14 år) det var så enkelt recept så jag memorerade den i huvudet.

2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2½ dl havegryn

225 gram smält smör detta ska stå på 225 grader i ugnen i ca 25 min! :)
Lätt o bra! :D



Frukter/bär varierar jag.
de vanligaste att jag använder är:

Äpplen eller
Blåbär eller
Rabarber och jordgubbar

Denna paj går även jätte bra att frysa in så därför använder jag folie formar.
Om jag vill göra mini pajer använder jag mazarin formar.
Men nu börjar jag med den stora formen.

  

Ta fram en bunke, blanda mjöl socker och havregryn.
Smält smöret och ställ åt sidan.

  

Den stora formen fick nu bli en äppel paj.
Tvätta o skala äpplena, skär dem i små bitar och lägg i botten på formen, nästan så att botten inte syns.
Strö sedan över lite kanel om du känner för det.

  

Häll sedan smöret över socker, mjöl och havre och rör om så du får en kladdig massa.
Klicka därefter ut den ovanpå frukterna/bären så att de täcks.
Grädda sedan mitt i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min

Mini pajer: (Ca 20-25 st)

Samma havre recept som ovan

  

Till mini pajerna använde jag mazarin formar och gjorde en blandning på rabarber och jordgubb.
Jätte god blandning.



Till jordgubb och rabarber är det gott att avända tex kardemumma och vaniljsocker.
Men vill man piffa upp det lite kan jag verkligen rekomendera cacao & chili kryddan!!!

Krydda dock inte alla ifall du ska bjuda familj och vänner, inte alla som gillar hatt det blir lite små hett i munnen :)
Den är absolut inte stark! Men man känner att det hettar till lite i eftersmaken.



Klicka sedan ut havre massan över, grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 20 min. 



En stor god paj eller små mini pajer.... väljer man helt själv.
Kanske beroende på tillfälle.
Jag älskar ju at storbaka till bla födelsedagar så det var så idéen om små pajerna dök upp.
Man vill ju gärna kunna äta av allt så mini format e bra på bull fest! :D



gottatt servera till speciellt när de fortfarande är lite varma... vaniljglass! :)
annars är vaniljsås aldrig fel!

Kom ihåg! Dessa pajer går att frysa.
Vill du frysa en paj? Gör då pajen men grädda den inte i ugnen utan frys in den bara m frukt/bär i botten o havre täcket på, ta fram den vid tex oväntat besök.

225 grader och räkna på ca 30-35 min i ugnen om du stoppar in pajen fryst.
Har bara testat detta med stor paj!

/Häxan




Kommentarer
Postat av: Malena

Tack för tipset med småpajerna! Jag gör ofta smulpaj men hade faktiskt inte tänkt på att man kan göra dem i smått format :-)

Malena

2010-06-16 @ 15:56:55
Postat av: Häxan

Varsågod :)

Jag har börjat göra det mesta i mini format eftersom jag älskar att storbaka till tex födelsedagar.

Då bakar jag ju så mycket olika saker o jag såg hur mätta alla gästerna blev o så ledsna eftersom de velat smaka på flera saker.

Så där föddes även idén med små pajer. :)



Så nuför tiden har vi glada gäster eftersom de nu känner att de kan smaka på allt utan att missa nått :D



Kram/Jeanette

2010-06-16 @ 16:04:36
Postat av: Roxy

Åååå...vilken härlig sommmar efterätt! I must try :D

2010-06-16 @ 16:06:21
Postat av: Häxan

Ja, o den är så lätt att göra! :)



jag brukar dessutom plocka massa blåbär på sommaren/hösten o göra denna paj fast inte grädda den bara frysa in den.

Jätte gott vinter tid att ta fram ur frysen o grädda.

Då får man den som nybakt paj! :)

2010-06-16 @ 16:29:10
Postat av: Maria

Vilken bra idé med minipajerna! ska ställa till med kalas i helgen så den här idén tar jag och använder mig av!

2010-06-16 @ 21:48:43
Postat av: DickTator

Ser fruktansvärt gott ut!!!!

2010-06-17 @ 00:00:24
Postat av: Mikaela Nordgaard

Mums! Enkla mått att komma ihåg, ska absolut prova någon dag! :D När jag vanligtvis gör smulpaj brukar jag bara kleta ihop ingredienser tills det känns bra, så där använder jag nästan aldrig mått :)

2010-06-17 @ 07:38:10
URL: http://micks.co.cc
Postat av: Häxan

Åh! Vad trevligt med kalas! :D

Då blir mini pajerna verkligen kanon!

Hoppas kalaset blir bra o att det blir fint väder till helgen :)



/Jeanette

2010-06-17 @ 10:38:59
Postat av: Häxan

Tack! :)

Det är verkligen jätte gott o så kul när man kan variera med olika bär o frukter, på så sätt ka man ju få många olika pajer. :)

2010-06-17 @ 10:40:09
Postat av: Häxan

Ja, verkligen jätte lätta mått! :)

Det är på så sätt jag lyckats komma ihåg den i alla år. :)

Sen är det bra att de går att frysa.

Brukar alltid ha några pajer i frysen ifall man får oväntat besök :)



Kram/Jeanette

2010-06-17 @ 10:42:50
Postat av: Annadelioncourt

mm paj,älskar pajer både som matpaj och efterrätt:)

2010-06-18 @ 10:07:24
Postat av: Häxan

Paj e aldrig fel! :D

2010-06-18 @ 15:10:21
Postat av: Malin

Jättefina pajer! ett tips jag har lärt mig av min mamma är att använda potatismjöl tillsammans med rabarber då det drar ur vattnet ur rabarbern och de inte blir så vattniga!

2010-06-18 @ 19:46:06
Postat av: Häxan

Tusen tack :)

Åh! Tack så jätte mycket för det tipset!

Det viste jag faktiskt inte!



Pajen vill jag ha som den är men jag kommer att testa ha i potatismjöl nästa gång jag gör mina raberber kakor! (Eget påhit)

De har en tendes att bli lite vattniga av rabarbern...

Kanske jag vågar lägga ut de kakorna här sen :D

Så jätte stort tack!!! :D



Kram/Jeanette

2010-06-19 @ 18:02:07
Postat av: Blasphemous Girl

Du skriver inspirerande! Blir jättesugen på att baka :D

2010-06-19 @ 19:32:34
URL: http://blasphemousgirl.bilddagboken.se
Postat av: Häxan

Åh! Tack så jätte mycket! :D

vad härligt! Bara rota fram bakbunkar o sätt igång! :D



Kram/Jeanette

2010-06-19 @ 19:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0