Äppelkaka (Fyriskaka)

Äppelkaka och äppelpaj är ju verkligen grymt gott! :D
Denna kaka är som en sckerkaka med äpplen i :)

Receptet har jag hittat i boken sju sorters kakor (av ica bokförlag)



Detta behövs:

125 g smör
1½ dl socker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk

Kanel, socker och 2-4 äpplen


Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant.

 

Smält smöret och ställ den åt sidan för att svalna.
Undertiden gör jag en blandning med socker o kanel.
I receptet står det 1-2 msk socker, 1 tsk kanel jag har doch i betydligt mer! :D

   

I receptet står det att när smöret svalnat ska socker och smör röras pösigt.
Det står inget om att använda visp el elvisp. jag har provat båda och det blir inte bra =/

Jag tar en träslev och rör ihop socker och smör ganska snabbt.
Tillsätt sedan 1 ägg i taget och rör om mellan varven.
När du rört i hop det till en smet tillsätt då mjöl, mjölk och bakpulver.
Efterdet får man röra ihop det ganska snabbt för att få en jämn smet.
Smeten blir dock ganska "klibbig" men den ska vara så.

 

Som sagt, smeten blir välldigt fast och "klibbig" Första gångerna jag gjorde denna kaka trodde jag att jag gjort nått fel men så var inte fallet.
När du fått en jämn klibbig smet häll utt den i formen.
En slikepott rekomenderas o i vissa fall får man dra ut smeten i efterhand i formen så det blir ett jämt lager.

  

Tvätta, skala och skär äpplena i skivor. Lägg de sedan i socker/kanelblandningen.
Har du ingen burk går det ju jätte bra att göra blandningen i en skål och rör om med en sked. :)

   

Placera ut äppelbitarna. Det brukar bli över lite av socker/kanel blandningen så jag brukar strö lite över kakan.
Grädda den sedan längst ner i ugnen på 175 grader i ca 30-40 min.



Härlig äppelkaka! :D



Mycket god med vailjsås!
/Häxan



Kommentarer
Postat av: Daniela

ÅÅh, den ser ljuvlig ut!

2010-05-08 @ 19:47:59
URL: http://dancoliten.blogg.se/
Postat av: Häxan

Tack :D

Denna äppelkaka är verkligen jätte god! :)

2010-05-08 @ 19:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0