Falukorv med hemmagjord potatismos

Vissa dagar är tom jag lat i köket! :)
Ibland orkar man helt enkelt inte lägga ner så mycket energi, det är faktiskt helt okey att vara lat ibland tycker jag.



Denna dag blir det vanlig falukorv med hemmagjort potatismos.
Potatismor är grymt lätt att göra, det enda som tar lite tid är att skala och koka potatisen men så lång tid tar det ju faktiskt inte! :)



Jag börjar med att skala potatisen, lägga den i en kastrull med vatten och koka upp med lite salt.
Så skivar jag falukorven och skär små jack i dem.



När potatisen kokat klart, häll bort allt vatten.
Mosa sedan potatisen.
Ta en klick smör, jag tar ganska mycket smör för jag tycker det är gott men var o en gör som de vill.
Klicka i smöret i den mosade potatisen och rör om tills att allt smör smält.



Sen är det bara att hälla i mjölk.
Häll lite i taget och rör om! Alla vill vi ju ha vårat mos olika.
Vissa vill ha ett fast och klibbigt mos medans andra vill ha lite lösare mos.
Ju mer mjölk desto lösare blir det så häll lite i taget so du inte häller på för mycket o får super löst mos.
När du är nöjd smaksätt med salt och vitpeppar.



Stek sedan upp falukorvs skivorna.
Jag steker på medelvärme och bara nån minut på varje sida.



Så! :) Latdag i köket vilket man får ha ibland!
Falukorv med hemmagjord potatismos
/Häxan



Kommentarer
Postat av: Stina

Fin blogg:) Jag älskar mos och potatis i alla former. Tänkte ge dig ett litet tips, skiva potatisarna innan du kokar dom så tar det bara 10 minuter:) Sen istället för mjölk har jag grädde, det blir sjukt gott. Men då ska man ju inte vara rädd för att bli tjock haha.

2010-05-17 @ 19:19:36
URL: http://inkoholic.wordpress.com
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :)



ÅH! Tips är alltid trevligt så tusen tack!!! :D

Ibland vill man ju att det ska gå snabbt!

Kan tänka mig att det blir mycket godare på grädde och mycket krämigare!



Jag gillar när det är ordentligt så grädde kommer jag absolut at prova!

Jag lagar ju mat på riktiga produkter som just smör, grädde, fet mjölk osv.

Ska det vara så ska det!

Inga light produkter här inte, kroppen mår bra av riktiga varor samt motion o träning :)



tack än en gång! :) Kram/Jeanette

2010-05-18 @ 09:46:39
Postat av: Stina

Ja ordentligt ska det vara, blir inte alls lika gott om man använder lightprodukter!



Kram:)

2010-05-19 @ 20:11:22
URL: http://inkoholic.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0