Häxans Kycklingsnittzel med Bearnaisesås

För några år sedan fick jag för mig att prova göra snittzel på kycklingfilé! :)

Jag och min man äter välldigt mycket kyckling och det är kul att kunna variera sig lite.
Så jag bestämde mig för att göra en egen pannering och göra snitttzel på kycklingfilé! :)

Det roliga är att när vi bjudit många av våra vänner på denna rätt är det många som undrar vad jag använt för kött. De blir lite förvånade när vi berättar att det är kyckling. :)

Denna rätt börjar jag med Bea såsen!



Detta behöver du:

200g smör
1 msk finhackad scharlottenlök
4-5 grovt krossade vitpepparkorn
2 msk vitvins vinäger
½ dl vatten
3 ägg gulor VIKTIGT att äggen är rumstempererade! Såsen skär sig annars!
2 tsk torkad dragon
2 msk finhackad persilja

 Smält smöret i en kastrull och ställ åt sidan.

   

Ta äggen och separera ägggulan och äggvitan. Det är bara äggulorna du ska ha till såsen!
Man får vara lite försiktig så de inte går sönder under själva knäckningen och separationen.
Jag brukar sedan lägga äggulora i en liten skål.

   

Ta fram en liten kastrull.
Blanda lök, vitpeppar, vatten och vinäger. låt koka upp tills ungefär hälften av vättskan återstår.
Sila bort kryddorna och häll tillbaka vätskan i den lilla kastrullen.
Ställ den i ett vatten bad med sjudande vatten 
(Dvs ställ den lilla kstrullen i en större kastrull, den större kastrullen ska vara fylld m vatten så den lilla kstrullen flyter)

   

Låt vätskan bli varm i den lilla kastrullen ha der de sönderrörda äggulorna och vispa lite.
Låt  sjuda under vispning tills såsen börjar tjockna.
Ta fram en handuk och fukta ner den.

   

Ställ kastrullen på den fuktade handuken så den står stadigt.
Ta kastullen med smör och droppa ner lite smör i såsen. 
Viktigt nu att du rör HELATIDEN annars skär sig såsen.
Hällsedan i smöret växel vis i en ståle och vipsa helatiden oavbrutet!
När du fårr en jämn sås ha då i dragon och pesilja och vispa tihop allt så det blandas väl.



Så var bea såsen klar! :D
Bara att ställa den åt sidan.

  
 
Ta fram kycklingfiléer. (Jag rukar räkna ca 1 per person)
På i kycklingfile´brukar jag få ut 3 skivor.
Jag tar fram en skål vispar upp 1 ägg och en skvätt mjölk som vanligt använder jag ju inte mått.... =/
Men uppfattningsvis..... ca 3 dl kanske.
jag vispar i hop detta med salt och vitpeppar sen börjar jag skära upp filéerna.



Viktigt att tänka på när du skär utt filéerna i tunna skivor:
1) Ha en bra och vass kniv!
2) Skär försiktigt och lånsamt!

     

På 1 filé brukar jag få ut 3 skivor.
Skär en tunn skiva först, sedan skär jag en omgång till ,så på så sätt får jag 3 skivor.
Sen lägger jag alla skivorna i ägg/mjölk blandningen så de får svälla lite o bli lite lagom kladdiga.
Låter dem ligga i 10-15 min.

  

Undertiden gör jag min pannering.
Har inga mått på denna, här får man testa sig fram. Men jag använder:
Ströbröd,salt, citruskrydda, pepparmix och parmesanost.

 Bara att rulla skivorna i panneringen.

 
Sen steker jag up snittzlarna i mycket smör och lite olivolja.



Till detta brukar jag o min man äta pommes eller kokt potatis samt en sallad.
Igår hade vi även ekologisk alkoholfri öl till maten som var välldigt god! :)

Så Kycklingsnittzel med Bea o pommes
/Häxan

Kommentarer
Postat av: vild - bdb

Såg så ruuuuuggigt gott ut! Har alltid velat ha en matblogg, och sjukt kul att inspireras av din ju.



Sen hatar jag å va petig, men upplyser mest för kunskapens skull (kunskap ska spridas! =) Schnitzel heter det :) såvida de inte finns en försvenskad variant jag inte har koll på <3

2010-05-12 @ 16:52:10
URL: http://minvaghem.blogspot.com/
Postat av: peter

jag gör faktiskt dessa kycklingar nu :P Men orkar inte göra egen beasås. Det finns blå band hahaha.

Och så körde jag med chiliexplosion i paneringen oxå^^

2010-09-02 @ 16:56:04
URL: http://fotope.blogg.se/
Postat av: Häxan

Oj, ett gammalt medelande från vild som jag inte sett förrän nu.

Detta medelnade hade jag inte fått info om så ursäkta sent svar =(



va kul att du blir inspirerad! :D



Hm... okey. jag har ju lite svårt med stavning ibland så jag blir bara glad när man rättar till :)

Så tusen tack för att du sa till!!! :D

Kram! :)

2010-09-02 @ 20:28:25
Postat av: Häxan

Va, Peter blå band är fusk!!! :D

Fast det är en bra nödlösning! :D

Åh! chiliexplsion lätt ju inte dummt alls må jag säga! :D

2010-09-02 @ 20:30:12
Postat av: Linda

Mat.. Min hobby, mitt liv..

Kan rekommendera att lägga ihop 2 filebitar och klämma in rökt skinka och god ost i mitten innan man panerar!!

Superdupergott!!

2012-02-01 @ 23:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0