Häxans lax med coscos och snabb Aioli

För en tid sedan hade jag lagat lax med coscos och ailoi.
jag hade fotat det och laggt ut i min o mannens gemensamma bilddagbok.



Så fick jag ett önskemål från en tjej där om att jag skulle lägga ut den i min blogg. :)
Tack för det och här kommer den nu! :)



Detta behövs för lax och coscos

En bit lax

Coscos
fetaost
rödlök
krossade linfrön
soltorkade tomater

  

Coscos är jätte lätt att göra och det brukar stå på förpackningen hu man gör.
Jag skulle bara laga till mig själv så jag kokade upp 1 dl vatten med lite olivolja och salt.
Så stängde jag av plattan och ställde jag kastrullen åt sidan och hade i 1 dl coscos och rörde om.
Det ska sedan få svälla under lock i ca 5 min.

Undertiden gjorde jag snabb Aioli. (se lite längre ner)

   

När coscosen är klar och svalnat lite har jag i krossade linfrön, finhackad liten rödlök, smulad fetaost och strimlad soltorkad tommat. :)
Jag brukar även ha i persilja men hade ingen hemma nu samt att jag ibland har i svarta oliver.
Man kan ju egentligen göra vilka blandningar man vill med coscos. :)

 

Lax biten kryddar jag bara med lite flingsalt och Lime peppar.
Så steker jag upp det på ganska låg värme (3an-4an på spisen) Steker ca 2-3 min på varje sida.
Jag vill att laxen ska vara saftig o inte torr så därför steker jag den på låg temeratur o låter den dra lite efteråt.

Snabb Aioli:



Detta behövs

Majonäs
Dijon senap
citronsaft
paprika krydda
1 vitlöksklyfta

   

Som vanligt har jag ju inga riktiga mått.... jag blandar lite o smakar av så att det är gott. :D
Men skulle jag göra en någerlunda uppfattning så tar jag ca:
2 msk mjonäs och 2 tsk dijon senap och blandar i hop.
Jag brukar smaka av den så den inte smakar för mycket av majonäsen.
Sen har jag i några droppar citrosaft ca... 1 tsk och lite paprika krydda.
Sist har jag i 1 pressad vitlöksklyfta.

Sen är det bara att röra om och servera. :)



Aioli är verkligen grymt gott.
Jag brukar ha det att dippa pommes i.
Till stekt eller grillat kött.
Men även gott som i detta fall att ha till laxen!




Snabbt, enkelt, gott och nyttigt! :)
/Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0