Häxans tomatsås

Denna tomat sås har jag kommit på själv.
Fick mig då ett gott skratt för några år sedan då jag fick syn på att denna sås redan finns! :D



Den var dock lite annorlunda än den jag gör, men kul ändå tycker jag :D
Jag brukar mest äta denna sås med pasta.
Ibland toppar jag den med olika tillbehör.
Den är även god att ha som sås till tex grillad kyckling eller en köttbit.
Men ibland vill man ju bara äta vegetariskt!!!



Denna sås är jätte god, den är jätte lätt att göra och snabbt  går det! :)

Detta behövs för ca 2 port:

1 stor gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 tetra med krossade tomater
Tomat puré
Peppar, salt
Färsk basilika

Pasta

   

Ta fram en mellan kastrull och häll i olivolja. ett tundlager så att botten täcks.
Skala och grovhacka löken. (Man kan finhacka om man vill men jag gillar stora bitar så man har nått att bita i)
Krossa vitlöksklyftorna och grov hacka eller pressa i dem m vitlökspress.
Häll detta i kastullen m olivoljan och värm upp underomrörning i ca 2 minuter.
Löken ska INTE bli brun utan bara lite mjuk.

  

Häll sedan i tetran med de krossade tomaterna, ha i ca 1-2 msk tomatpure.
Peppar och salt tar man efter egen smak. Riv sedan lite färska basilika blad och ha i.
Bara att servera med pasta. :)



Jag brukar ju även variera mig med lite olika tillbehör



Majs, rostad lök och feta ost är några av mina favoriter som jag toppar med :)



Även gott att lägga till svarta oliver



Man kan toppa med mycket om man inte känner för att äta tomatsåsen som den är :)
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Dark Princess

Jaha :D vi är nog många tusentals som brukar göra denna rätt, men god är den!!

2010-05-06 @ 20:47:45
Postat av: Häxan

skratt Ja, jag skulle nog tro det!!! :)



Jag var 15 eller 16år när jag trodde jag hittat på denna sås.

Tror ja var runt 18 när jag fick syn på att den redan fans! :D

(Nu är jag ju 33) :)



Ja, den är verkligen god o så lätt att göra. :)

2010-05-07 @ 10:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0