Honungsglacerade revbensspjäll med potatis o morötter

Denna rätt är lätt att göra och välldigt god. :)



Detta behövs: 
2 bitar tunn revbenspjäll.
kryddor, salt och honung

potatis, morötter, peppar och olivolja

   

De kryddorna jag brukar använda mig av till köttet är
Koriander, salvia, oregano, timjan, svartpeppar och salt.
Skär upp spjällen längs med benen, ha på kryddorna och tryck in dem i köttet.



Lägg sedan i en form och ställ åt sidan en liten stund.

 

Tvätta, skala och skiva potatisen och morötterna.
Potatisen brukar jag bara tvätta och skära i klyftor medans morötterna tvättar, skalar jag och skär i bitar.
Där efter häller jag på lite olivolja, flingsalt och svartpeppar. Sen tar jag på mig vita plasthanskar för köket och arbetar in oljan och svartpepparn med potatisen o morötterna.
(Dessa tunna vita plasthandskar e jätte bra när man ska arbeta med oliga produkter i köket eller med kött)

 

Jag brukar ställa in båda formarna i ugnen. De tar ungefär lika lång tid.
De ska stå mitt i ugnen på 225 grader i ca 30-40 min.
Grönsakerna är det viktigt att ta ut mellan varven och röra om så de blir jämt ugnsgrillade och så potatisen inte sitter fast i formen.

  

Jag brukar ta en sticka för att känna på potatisen att den blivit mjuk den är då klar att servera.
Köttet tar jag ut ur ugnen och häller på lite flytande honung så de blir glacerade.
Klart att hugga in!



Honungsglacerad revbensspjäll med potatis och morötter
enkelt och gott!  
/Häxan



Ps(Alla fotona i min blogg är det jag själv som tagit, förutom de fotona på mig för de har min man tagit)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0