Kycklingfärs biffar

För några år sedan lagade jag och en vänn välldigt mycket mat ihop.
Vi försökte träffas ca 1 gång i veckan eller i allafall 1 gång varrannan vecka just för at laga mat ihop och byta idéer och tips med varandra.
Det var jätte kul och jätte trevligt!

Kycklingfärs biffar är en av de rätterna jag gillade mest av det han lagade så det receptet har jag sparat! :)
Tack Andreas för det receptet!
Kycklingfärs biffarna gör jag fortfarade för de är gryyyymt goda! :D

Innan Andreas pressenterade denna rätt för mig hade jag ingen aning om att det fans kyckling färs i butikerna.
jag hade liksom aldrig tänkt på det.
(detta var för ca 5-6 år sedan)

Den gången han lagade dem åt vi de med potatis och sås.
Men denna gång lägger ja ut dem med ris och ägg samt en sallad.



Detta behövs till ca 10 kycklingbiffar:

1 pkt kycklingfärs (Brukar finnas i kyckling hyllan bland färsk kycklin, filéer mm)
2 ägg
ca 2 dl ströbröd
ca 1 dl mjölk
½ gul lök

Kryddor kan ma ha efter egen smak de som jag skrivit upp är (salt, svartpeppar, curry och vitlöks peppar)

   

Finhacka löken och blanda ner den i färsen med ägg och rör om.
Kyckling färs skiljer sig från köttfärs så det kommer till en början bli välldigt slibbigt!!!

Ha sedan i ströbröd och mjölken och rör om, tillsätt seda kryddorna.
Jag tog lite andra kryddor denna gång (salt, vitlökspeppar, citruskrydda, stark paprika, svart och vitpeppar)
Jag brukar ta en liten tesked o bara pyttelite färs längst ut för at smaka av om det är bra kryddat.
Ni som inte vill göra detta kan göra ett stekprov istället, dvs steka upp en liten klick av färsen för att se om den är bra.

   

Så sätter jag sedan igång och formar biffar.
Jag brukar fukta ner händerna med kallt vatten innan jag lägger färs i händerna, detta för att färsen inte ska klibba fast så mycket i själva händerna.
Det går lättare att rulla färsen när händerna är fuktiga.
Så ja tar en matsked och klickar ut ganska mycket i handen, rullar till en boll och sedan plattar jag ut den och lägger den på ett fat.
Så fuktar jag händerna i gen och kör på nytt.

  

Biffarna steker jag i smör. Jag brukar steka dem på ganska låg värme eller medelvärme för jag vill verkligen att de ska bli igenomstekta.
Så jag steker oftast på 4:ans temperatur på spisen, 5-8 min på varje sida.
Jag tycker det är bra att de får dra lite längre eftersom de är kyckling, inte bra att äta rå kyckling.
Men jag vill inte steka för länge heller för jag vill at de ska vara saftiga och fina.
Steker man för länge och på för hög värme blir de lätt bränt och tort.

  

Till biffarna hade jag o min man ris, stekt ägg och en sallad.
Riset kokade jag samtidigt som jag stekte biffarna.
Gjorde även en enklare sallad till med isbergs sallad, rödlök, småtomater, feta ost och oliver.



Vi brukar egentligen äta potatis och sås till kycklingfärsbiffarna, men vi hade inte det hemma.
Jag tyckte att istället för att åka o handla fick vi ta till vara på det vi har hemma så därför blev det ris och ägg denna gång. :)
/Häxan



Ps (Det är jag som tagit alla fotona i detta inlägg förutom när jag rullar färsen, de har min man tagit)


Kommentarer
Postat av: Annika

Detta ska jag absolut testa! Älskar kyckling, men bara äta grillad kyckling blir ju tråkigt efter ett tag... Har inte alls tänkt på att det ju finns kycklingfärs. Åt kyckling-köttbullar nyligen, men de var ju förpackade från affären och alldeles för salta; mycket bättre att göra egna kycklingbiffar ju! Gött, tror jag vet vad jag ska äta i morgon :D

2010-05-18 @ 00:29:43
Postat av: Häxan

Kyckling är underbart!

Vi äte jätte mycket kyckling här hemma, så jag kommer lägga ut mera kyckling recept. :)



Jag viste inte heller att det fans kyckling färs föränn min vän sa at vi skulle göra kycklingfärs biffar:D

Så himla glad över detta recept och tacksam till honom :)



Ja, nästan allt blir ju bättre och godare när ma gör det själv :)

2010-05-18 @ 09:42:16
Postat av: vild - bdb

Oh, jag har aldrig ätit kycklingfärs! Har sett det flera gånger man har nog aldrig riktigt vågat ta steget ;D Kanske får prova nu då. Du ska bara veta hur tokinspirerad jag blir av att läsa. Jag tycker supermycket om att laga mat men själv så tappar man lite suget, plus att det är svårt laga rimliga portioner, finns inte så mkt små råvaror att köpa :P



En annan aspekt till vad som dödar min skaparglädje är ekonomin, att det ska va så ruggigt dyrt att må bra va? Lite trött blir man. Men det är väl en prioriteringsfråga :) (min vän skrattar åt mig varje gång jag säger jag ska skapa mat :P)



Iaf, jag ska definitivt se om jag kan få tag i kycklingfärs, kanske redan idag :) Så ska jag höra av mig om resultatet :P

2010-06-12 @ 11:00:32
URL: http://vild.bilddagboken.se
Postat av: aida

tack för detta recept underbart gott!

2011-06-29 @ 22:27:27
Postat av: Lova

Intressant sida! Det märks att du gillar att skriva!

2012-03-19 @ 00:39:33
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Häxan

Tack snälla! :)

Ja, det är jätte kul att skriva men även att laga mat, baka o fota. :)

Många kramar till dig/ Jeanette

2012-03-19 @ 10:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0