Ost paj med köttfärs

Detta paj recept fick jag av min vänn Milla.
Dock som vanligt har jag ändrat på det lite :D
Det var egentligen en skink paj men jag bör ut skinkan mot köttfärs samt att i receptet stod det 2-3 msk vatten och jag sänkte ner det till 1 msk.



Till pajdegen:

100 g rumstempererat smör. (smöret ska alltså vara mjukt)
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vatten

Lägg smör och mjöl i en skål och finfödela med en gaffel. Tillsätt sedan vatten.
Och forma med händerna till en fast deg. låte den sedan stå svalt i kylen ca 30 min.
Bryt små bitar och tumma ut över formen så den täcker botten och kanterna.
Klä sedan kanterna med folie och förgrädda pajen 10-12 min mitt i ugnen på 225 grader



undertiden kan man steka upp köttfärsen och förbereda ost/äggsmeten.



Detta behövs till fyllningen

köttfärs
1 gul lök
Taco krydda
3 ägg
3 dl grädde
4 dl riven stark ost. (jag brukar ta västerbotten, den kostar lite men den är godast)



Hacka löken och stek upp den så den blir gyllen brun. Ha ner köttfärsen och stek upp den med löken.
tillsätt taco krydda.
Ställ sedan åt sidan för att få svalna något.



Vispa upp ägg och grädde, tillsätt lite kryddor som tex svartpeppar.
Riv osten och ha ner den i smeten och rör om.



När paj skalet blivit förgräddat tag ut den ur ugnen och ta bort folie kanterna.
Fyll pajen med köttfärsen och häll på ost/ägg smeten.

grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 30 min.
Undertiden kan du göra en god sallad att ha till. :)
Detta blev min matlåda igår så tyvär har jag inga fina bilder att visa på upplägning.





Jag kommer längre fram att prova göra en vegetarisk variant på denna paj samt en som bara är med ost i :)
Kramar /Häxan



Kommentarer
Postat av: jm

Muuuuuums! Älskar matbloggar, haha :D

2010-05-05 @ 12:39:21
URL: http://maluwie.blogg.se/
Postat av: Häxan

Denna är super god! :D

2010-05-05 @ 12:41:44
Postat av: Lydia

Ser jätte god ut!

2010-05-05 @ 13:03:03
URL: http://magnapop.blogspot.com
Postat av: Häxan

Tack! :)

den är underbart god! :)

2010-05-05 @ 13:22:38
Postat av: CrimsonAnna

Jag ser fram emot vego-varianterna

2010-05-05 @ 17:35:28
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Ja, va kul att du gör det! :D

Ska försöka göra den ganska snart, kommer dock inte bli denna vecka. :)

2010-05-06 @ 01:02:18
Postat av: hanna

till vegetariska pajen kan du ha i svavm :-)

2011-11-05 @ 07:19:18
Postat av: Anonym

Ja Hanna, det var en jätte bra ide! :D

Svamp är ju dessutom super gott! :)

Kram/ Jeanette

2011-11-05 @ 15:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0