Passions choklad mousse

Som ni kanske vet har ju marabou kommit med nya chokladkakor.
en av dem är ju med passionsfrukt.

Min första tanke när jag provade den med passionsfrukt var att göra en cholkadmousse på den och även ha till färsk passion, jordgubbar och nektarin.
Nektariner har jag dock inte fått tag på :)



Detta behövs för 4-8 pers

3 dl vispgrädde
1 ägg
150-200 g choklad

  

Ta fram en bunke, häll ner grädden och vispa upp den fluffig men inte hård!
Ta fram en till bunke, ha ner ägget och vispa upp nen lite lätt.

 

Ta fram chokladen och hacka den i småbitar.

   

Smält chokladen i ett vattenbad.
Dvs:Ta fram en kastrull, fyll den med vatten men inte ända upp utan ca halva-3/4 av kastrullen.
Lägg på en djup tallrik/skål och lägg chokladen där i.
Sätt på plattan, det varma vattnet gör att skålen blir varm och chokladen börjar smälta.
Vattnet ska dock inte koka utan bara avra välldigt varmt.

   

Häll sedan den varma chokladen över ägget
(ta gärna hjälp av en slickepott samt en grytlapp då skålen kan vara varm)
Rör sedan snabbt ihop så det blir till en smet.
häll därefter på den vispade fluffiga grädden och blanda ordentligt så inte massa choklad ligger kvar i botten.
(Jag brukar blanda med en slickepott)

  

Ta fram skålar eller glas och häll upp moussen i.
Ställ sedan in dem i kylskåpet och låt stå minst 1 timme.







Jag valde denna gång att dekorera med färska jordgubbar och färsk passionsfrukt.
Hade velat ha nektarin också men jag hittade ingen.
Blev i allafall välldigt gott :)
/Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0