Häxans fläskfilé wok m glasnudlar och krispiga grönsaker

Att woka är en av de bästa sakerna jag vet!

Man kan i princip ha i vad man vill i en wok och man kan verkligen variera.
Här kommer nu en av mina woker som jag brukar göra.



Detta behövs:

1 helfläskfilé
2-4 vitlöks klyftor
1 bit chili (eller en hel beroende på hur starkt man vill ha det)
1 pkt glas nudlar
1 burk bambuskott
1 burk vattenkastanjer
1 stk sambal
1 burk kokosmjölk
morötter, paprika och purjo.

Kryddor: salt, svartpeppar och garam masala (den ligger på en påse bland woksakerna i matbutiken)

   

Jag börjar med att skära bort en del av fettet från filen och skära den i små tunna strimlor.
Sen skalar jag vitlöken, krossar den och hackar den i bitar.
(hade engen chili hemma denna hång annars brukar jag skära ner chilin i bitar oxå o blanda m vitlöken)

   

På baksidan av glasnudelpåsen står det hur man tillagar nudlarna.
det är verkligen super lätt!
Bara låta vattnet koka upp m lite salt, dra av kastrullen från spisen i med nudlarna och låst stå under loch i 3 min.

 

Skölj sedan nudlarna under kallt vatten och ställ åt sidan för att rinna av.

   

Se till att wokpannan blir varm.
Häll i lite matolja och olivolja i woken ha sedan i vitlöken och chillin och fräs upp nån minut.
Ha därefter i den strimlade filén och låt fräsa upp.
när bitarna är halv frästa ha då i kryddor så köttet får dra åt sig av kryddorna.
Rör om ordentligt.

   

Ha sedan i kokos mjölken och sambal rör om ordentligt och låt stå o små puttra.
Mjölken ska koka bort en del samt koka in ordentligt i köttet.
Undertiden tvättar och skär jag grönsakerna (morötter, paprika o purjo)
När mycket av mjölken kokat bort har jag i babuskotten och vattenkastangerna. Låt puttra 5-10 min så bambun blir mjuk. inte gott att äta den om den är sten hård. =/
Ha därefter i grönsakerna.

 

Blanda om väl och ha sedan i glasnudlarna blanda igen :)



Woken är nu färdig att avnjutas. :)



Snabbt, enkelt och jätte gott! :D

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Micks

Ah! Sambon tyckte det såg gott ut så det ska vi prova imorgon :) (Ja, jag tyckte ju också att det såg gott ut såklart! ;) Men fläskfilén får allt bytas ut för min del)

2010-11-27 @ 16:50:45
URL: http://themicks.wordpress.com
Postat av: Häxan

Åh! va kul! :D

Hoppas ni kommer tycka om den.

Ja, men det är ju det som är så bra o härligt m wok att man verkligen kan byta ut o köra det man själv vill ha. :D

2010-11-27 @ 16:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0