Sockerkulor

Hittade ett nytt spännade recept att prova! :D
Detta recept var så enkelt!!! Det är så härligt när ma hittar superlätta recept!!! :)

Underbara små kakor blev det också! :D



Som vanligt plockar jag fram allt jag behöver så man slipper riva i skåpena o undra vart allt är.
Lättare att plocka fram allt så man ser tydligt vad man har o kan pricka av att man verkligen har allt.



Här har ni receptet :)

   

Enligt receptet ska man hacka ihop mjöl och smör, så jag tar fram bakplåtspapper placerar smöret mitt på och häller försiktigt på mjölet.
sen tar jag fram en bra kniv som inte är för vass (För då skär den sönder pappret)
Sen börjar jag hacka samman all så det till slut blir en grynig massa.

   

(Man kan behöva lyfta kanterna lite då o då så mjölet dras mot mitten igen)
Sen är det dags för vattnet. Jag brukar hälla i vattnet lite i taget så att det sjunker in. Häller man på allt vatten rinner det bara ut o även utanför pappret så häll på lite i taget och arbeta in.

   

Nu står det i receptet at amn ska fortsätta hacka ihop allt men då gör inte jag för jag tycker det tar för långtid. :)
Istället viker jga smörpappert och pressar ihop degen.
Jag fortsätter så här tills att degen börjar likna en riktig deg och bli fast.
Om ni oxå gör så här, var beredda att ha ett till smörpapper.
Eftersom man använt knir först kan det finas sprickor i pappret samt att man hällt på vatten som gör pappret mjukt.
Det kan alltså spricka!
Så ha ett reserv papper ifall ni behöver byta.
För at få degen helt slät så brukar ja knåda till den lite på slutet (Ibland behöver man lite smöl på händerna så den inte klibbar fast)

    

Dela degen i två jämnstora bitar och rulla ut i 2 längder.
Det står att det ska bli ca 30 kakor så det blir 15 bitar perlängd.
Jag brukar försöka måtta ut det så kakorna blir jämnstora.

  

Sätt på ugnen. Den ska vara på 200 grader.
Rulla sedan bitarna till små bollar och lägg på papperkläd plåt.
Grädda mitt i ugnen  ca 12 min.

   

När kakorna är färdig gräddade o fortfarande varma ska de rullas i socker.
Jag hälde upp socker i en skål o la ner några kakor i taget och rullade runt dem med hjälp av  två skedar. :)
Sen är det bara att lägga upp dem på en tallrik så de får svalna.



Underbart lätta supergoda småkakor! :D
/Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0