Vit chokladmousse m saffran

Jag har hela tiden udrat om man inte kunde göra en chokladmousse m saffran så jag bestämde mig att prova! :)
Jag brukar göra vit chokladmousse och saffran brukar passa bra ihop m vanilj o vit choklad.
Jag var dock rädd att det skulle bli för sött!
Den blev söt men inte för söt tycker jag.
Dessutom hade jag på blåbär som drog ner den söta smaken en del :)



Detta behöver du: (8-10 små port)

3dl grädde
150-180 g vitchoklad
1 ägg
2 pkt saffran
färska blåbär

 

Chokladen ska smältas i ett vattenbad.
(Vatten bad är när man häller upp vatten i en kstrull och lägger på en djup tallrik.
Sen värms detta upp på svag värme så att skålen blir varm. Vattnet ska inte koka bara sjuda)

  

Vispa upp ägget i en kanna/bunke och ställ åt sidan.
Vispa sedan upp vispgrädden med saffranet i en annan bunke.
Vispa grädden fluffig.

   

Tag sedan fram chokladen, hacka ner den i småbitar o låt den smälta över vattenbadet.

   

Chokladen ska smälta helt så det inte finns några klumpar. Den ska vara helt rinnig och slät.
rör om då o då så att den verkligen blir slät.
När du fått den slät hel ner den i kannan/bunken med det vispade ägget och rör om med en sket snabbt till en slät smet!

   

Ta bort skeden när du rört om till en slät smet.
Häll sedan på den visspade saffransgrädden och rör om med en slickepott.
Se till att allt blandas väl!



Häll sedan upp moussen i små serveringskålar eller småglas,småkoppar vad du nu känner för.
Häll inte upp för mycket i skålarna (jag hällde upp lite mycket i mina nu första gången).
Moussen e ganska söt o häller man i för mycket i skålarna kan den bli svår att äta.
Ställ sedan in dessa i kylskåpet.
Låt stå 2-3 timmar. 


  

När de stått sin tid i kylskåpet och stelnat till, tag då fram dem o dekorera med lite blåbär.
Nån form av lite syrligare bär rekomenderas för annars blir moussen lite för söt.
Även snyggt sen att sikta lite florsocker över blåbären.
(sikta florsocker, då menar jag ta fram en liten sil, häll i lite florsocker o skaka detta över moussen o blåbären)



Så är de klara att servera. :D
Härligt god söt chokladmousse m saffran och blåbär :D
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Micks

Oh! Det här ska jag prova :) Kanske redan idag!

2010-11-06 @ 11:20:12
URL: http://micks.comule.com
Postat av: Häxan

Ja, va kul! :D

Säg jätte gärna sen vad du tyckte :D

Kram/Jeanette

2010-11-06 @ 17:15:11
Postat av: CrimsonAnna

Jag ska också prova detta-jag tror att granatäpple kan bli både fint och gott som deoration.

2010-11-23 @ 18:28:54
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Ja va kul! :D

Ja, det kan nog bli himla snyggt!

Jag tänkte pynta nån sockerkaka delvis m granatäpple :D

2010-11-23 @ 18:59:03
Postat av: Selda

Hej häxan!

Det ser jättegott ut!

Jag ska nämligen bort på nyår där vi är några par som har delat på uppgifterna för nyårsmenyn. Jag och Johan har ansvaret över desserten. Först tänkte jag på att det är bra med panacotta eller nåt ljust som skulle passa bra till skumpan. Men eftersom jag jobbar den dagen och ska till värdparet direkt efter jobbet så kan jag inte förbereda i små serveringsskålar om du förstår vad jag menar. Eftersom såna desserter ska ju ligga i kylskåp i några timmar. Har du tips på vad jag skulle kunna göra? Kanske marängtårta? Kram!

2010-11-30 @ 20:05:33
Postat av: Häxan

Hej Sessa! :D

Oj.... jag ska fundera lite på det där.. känner att mitt huvud inte funkar just nu då jag e välldigt trött!

(inte konstigt då klockan är 00.50 o ja jobbat i 9 timmar...)

Men jag skrivet till dig på fb så fort jag kommit på något! :D

Kramar

2010-12-01 @ 00:50:27
Postat av: Selda

Tackar! Sov så gott, pöss pöss!

2010-12-01 @ 01:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0