Häxans ostgrattinerade kantarell mackor

Så här på hösten har skogen massa gott att erbjuda! :)
jag tycker mycket om både kantareller och trattkantareller.

Jag hade turen att springa på ett gäng kantareller o kunde därför göra mina super mackor som jag nu delar m mig av.



Detta behöver du:

Kantareller
formbröd
vitlök
persilja
smör
ost
Salt
peppar



   

Jag börjar så klart med att rensa svampen.
sen skalar och fin hackar jag vitlöken.
Vitlök har jag i lite beroende på mängd svamp oftast gör ja bara 2 mackor o då kan det räcka med 1 vitlöksklyfta.
Jag ÄLSKAR vitlök  men den bedövar lätt smaken från svampen så därav räcker det m en klyfta.

Så sär jag svampen i bitar också.

   

Ta fram en stekpanna o ha lite olivolja och lite smör.
Fräs först upp hälften av vitlöken lite o ha sedan i kantarellerna.

   

Under tiden som kantarellerna steks så sätt på ugnen på ca 200 grader, ta fram formbröd o placera på smörpapper.
När "vattnet från kantarellerna stekts bort o kantarellerna börjar få färg, klipp/hacka ner lite persilja i en skål och häll sedan över kantarellera i skålen och resten av vitlöken och blanda om ha i lite peppar o lite salt.

  

Häll sedan blandningen på mackorna och lägg lite ost skivor på toppen.
Låt de sedan stå mitt i ugnen tills osten börjat smälta och få lite färg.
Skär sedan upp dem som trekanter om du vill o servera. :)



Något som jag tycker är gott till är alkoholfritt mjöd.
Det brukar man hitta på medeltidsmarknader och vanliga marknader.





Härligt goda svamp mackor! :)
Passar jätte bra som en lite förätt eller om man bara vill ha nått litet att tugga på :)


Kommentarer
Postat av: Absolutvardag

MEN så gott -detta måste göras!! Springer till ica och plockar svamp



Kom gärna in till min blogg också och säg hej nån gång!

2010-10-08 @ 19:44:02
URL: http://absolutvardag.com
Postat av: Häxan

Åh, va kul! Vad glad jag blir! :D

Ja, på ica kan man hitta massa fina kantareller så det gör du rätt i :D



Tar gärna en sväng över till din sida. :)

Kram/Jeanette

2010-10-08 @ 20:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0