Hönökakor

Så var det bröd dags igen! :D
Känke för att variera mig lite o inte bara baka tekakor.
Så denna gång fick det bli Hönokakor



Jag plockar alltid fram allt som jag behöver när jag ska laga mat eller baka. på så sätt har man bättre koll tycker jag. :)




Jag hittade för ett tag sedan detta underbara recept i en mat tidning.



Lägger upp denna så att ni som vill följa exakt hur man gör kan göra det :)
Jag gör ju på mitt sätt ;D

  

Jag smulra ner jästen i en bunke och stör över saltet eftersom jästen börjar smälta när den får salt på sig.
Går snabbare att lösa upp jästen då.
Så tar jag och smälter upp smöret och måttar upp mjölet.

   

När smöret smält är det bara att hälla i vattnet. jag är tvungen att använda en mätare förr att se att den kommit upp i 37 grader eftersom min kropps temeratur ligger på 35-36 grader och min fingrar nästan alltid är iskalla. =/

  

När vätskan är 37 grader är det bara att hälla den över jästen, röra om till att jästen löst upp sig och sedan ha i sirapen.
Vispa lite till och tillsätt sedan de båda mjölen växelvis och arbeta till en fin deg. (knåda degen 5-10 min)

 

När du fått en fin, jämn och slät deg låt den vila under duk i 30 min.

 

När degen jäst klart ta upp den o dela den i 4 delar.

   

Runda till bitarna och kavla ut dem. de ska vara ca 30 cm i diameter man kan göra dem lite mindre också men då blir brödet lite tjockare.
Sen ska man nagga brödet. För er som inte vet vad nagga är så är det när man ta en gaffel och gör avtryck i brödet så det blir en massa punkter/små hål i brödet.

  

När bröden bakats ut ska de jäsa under duk i 30 min och sedan gräddas mitt i ugnen på 250 grader i 6-7 min
(min ugn tar ca 15 min att bli så varm så jag ställer 2 timers! Den ena timern ställerjag på 30 min eftersom det är brödest jäs tid.
Samtidigt ställer jag mob på 15 min så den ringer när det är dags att sätta på ugnen. På så sätt sparar man lite energi, dumt att ha ugnen i gång när man inte har nått i ugnen)



Detta bröd är verkligen underbart gott! :)



Underbar frukost med nybakt bröd! :D
/Häxan

(alla foton i min blogg är det ja som fotar förutom de fotona som är på mig, de ahr min man tagit)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0