Jordnötskakor

Satt o blädrade igen en massa amt tidningar som ajg skulle kasta. jag ville kollaigenom dem så jag inte missade nått bra recept..... det var ju tur att ajg gjorde det för det var då jag hittade detta recept.

Jag tyckte receptet verkade konstigt först eftersom det INTE är nått mjöl alls i kakorna!
Tyckte detta var mysko och undrade om de hade glömt något så jag var ju tvungen att spara receptet och prova.

det är jag glad att ajg gjorde!
Oj vilka goda kakor!!!! O vad snabbt det gick att göra!!!



Som ni ser... det behövs inte mycket sakker till dessa kakor! :D



Enkelt o bra recept! :D

  

Jag mätte upp jordnöts smöret och la det i en bunke.
Så hade jag i ägg, socker, vaniljsocker och bakpulver och rörde om med en sked.
Ibörjan var det VÄLLDIGT sörjigt och kladdigt men det blir ganska snabbt till en slät/klibbig massa.



Eftersom smeten såg välldigt kladdig ut valde jag att använda engångshandskar.
Detta brukar jag mest använda när jag arbetar m kött, sallader och just småkakor.

välldigt praktiska samt att man håller rent.



Så tog jag en tesked för att ta upp degen och rullade dem till små bollar.
Sen fick de stå i ugnen 7-10 min.
Recepter säger ca 7 min, jag fick 20 kakor så mina var väll lite större än de tänkt sig så jag fick ha mina i ugnen nästan 10 min. :)



När kakorna är klara skulle man dra över smörpapperm kakorna på till ett galler så de skulle få svalna
vilket jag gjorde :)
När kakorna svalnat ser de ut som "vanliga kakor" (kakor brukar ju vara lite hårda)
Dessa kakor ser hårda ut men de är jätte mjuka och fina! :)
Först blev jag förvånad att de var så mjuka, eftersom jag väntade mig hårda kakor.
Min man reagerade på samma sätt men det va faktiskt skönt att de var mjuka!



Dessa kakor gick jätte snabbt att göra och de är verkligen sjuuuukt goda! :D
Dessa kakor kommer jag att göra ofta!
Perfekta att slänga ihop om man får oväntat besök! :D

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Nina von Sailor

Tänk dig doppa ner dessa godingar i nougat eller någon typ av choklad eller nötchoklad. ;)

Postat av: Häxan

Ja, Nina! :D Jag tänkte faktiskt på det igår! :D

Jag tror vit choklad skulle vara gryyyymt gott! Speciellt marabous nya choklad som är vit!

Den e helt underbar!!!! :D



Den tror jag skulle bli grym ihop m dessa kakor!

Kramis :)

2010-10-26 @ 16:18:36
Postat av: Absolutvardag

Har dessa i ugnen just nu. SPÄNNANDE!

2010-11-04 @ 15:57:34
URL: http://absolutvardag.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0