Lätta biskvier m chokladkräm

Tack till min vän och arbetskamrat Therese/ http://mittnudirekt.blogspot.com/ för detta underbara recept! :D
Kul att prova på lite annorlunda biskier som var hur lätta som helst attt göra! :D



Tar som vanligt fram sakerna jag ska använda, fast på denna bild är inte alla saker med.



Här är receptet jag fick :)
Det står att man ska ha bittermandelolja.
Jag hittade inte det i affären (ska stå bland karamell/hushållsfärgerna)
Så jag tog bittermandel arom istället. Fungerar lika bra om man inte hittar oljan! :)



Så här ser flaskan ut för er som vill se den :)



De har missat i receptet att skriva ut vart bittermandel oljan/aromen ska i men den ska i med karamellfärgen.

   

Jag skär ner mandelmassan i små bitar för då blir den enklare att mosa sen. Så knäcker jag äggen över bunken så äggvitan rinner ut. Se till att INTE få med äggulan o ta det försiktigt så den inte går sönder.
Man kan även knäcka de 2 äggen över en egenskål, kanske dumt att knäcka äggen överbunken ifall gulan skulle spricka =/
Då måste man ju kasta allt =/
När äggvitan från de 2 äggen är med mandelmassan ha då i aromen och färgen.
(Vill man i ha röd färg kan man ju byta ut den till den färg man önskar)

  

Mosa ihop allt  till en massa och vispa sedan ihop det till en "jämn" smet.
Receptet står det jämn smet men den blir lite grynig.
Diska sedan av vispen.

  

Ta sedan fram en ny bunke och vispa upp äggvita och socker.
Jag hade aldrig gjort maräng förut så jag vispade upp den m elvispen på känsla.
Fick den fast, tjock och krämig.

   

Häll sedan maräng smeten i mandelmassa smeten och rör om försiktigt med en slickepott så att det blandas väl.
Häll sedan i enn spritts och sprittsa ut på bakplåtsklädda plåtar eller gör som jag, använd en matsked och klicka ut. Jag gjorde mina lite större än vad receptet sa för jag fick 12 bottnar.
Jag fick ett jätte bra tips från en tjej i min andra blogg, banka plåten i golvet/bänken lite så att topparna förvinner.
Tack så jätte mycket för det tipset! Det blev kanon!

  

Så ska de gräddas mitt i ugnen i ca 20 min. :)
Under tiden gör jag choklad krämen! :)

   

Hacka chokladen och låt den smälta på svag värme i ett vatten bad.
(Dvs: ta en kastrull, fyll den med vatten men inte ända upp, lägg på en skålsom klarar värme, låt vattnet bli varmt men inte koka och låt chokladen få smäla i fatet, rör om då o då så du får en flytande choklad massa)
Till detta recept skulle de ha varit vit choklad....men jag avr lite godis sugen i veckan... så den hamnade i min mage! :D
Fick bli mjölkchoklad istället.

  

Mät upp yoghurten och ha i den i den varma chokladsmeten och rör ihop dessa ganska snabbt.
Ställ sedan i kylen i minst 20 min gärna mer :)

   

Till detta med citroner o jordgubbar ska man ha vit choklad! :)
Det var okey m mjölchoklad men det skulle vart vit choklad!

 

När biskvi bottnarna svalnat, krämen stelant och jordgubbarna fixade klickar du lätt ut krämen på bottnarna och dekorerar m jordgubbarna eller andra bär :)





Det funkade m mjölkchoklad som kräm men skulle helt klart varit godast m vitchoklad kräm :)



Therese kom med ett bra förslag på jobbet. Mjölkchoklad kräm med färska hallon!
Det var en kanon idé!!! :D
Detta var suuuuuper gott!!! :D  Klar rekomendation! :D

/Häxan

Kommentarer
Postat av: Nina von Sailor

Tack för ett underbart recept, detta lär jag göra nästa helg om inte i kommande veckan. ler... Kram

2010-10-22 @ 18:55:49
URL: http://glife.se/ninavonsailor
Postat av: Häxan

Ja, visst är det härligt Nina! :D

Blev så glad att när jag fick den av min vän! :D

Dessa är verkligen suuuuupergoda så jag tycker absolut att du ska testa o göra dem, grymt lätta oxå! :D



Kram vännen! :)

/Jeanette

2010-10-22 @ 18:59:22
Postat av: Malin

Kul att tipset kom till användning! :D Dessa låter riktigt goda, ska nog testa dem även jag!

2010-10-24 @ 17:17:03
URL: http://osiressa.blogg.se/
Postat av: Häxan

Du ska verkligen ha ett stort tack för det tipset! Det var verkligen kanon!!! :D

Allt gick såååå himla mycket bättre m dessa.

Ja, va kul! :D Jag tycker de var super goda, men nästa gång ska jag prova m vit choklad som det egentligen skulle vart :)

Kram/Jeanette

2010-10-24 @ 17:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0