Persiko halvor m grädde

När jag var liten och vi åkte till farmor o farfar hela familjen brukade man alltid få mer än en hel del gott!
Min farmor var fantastisk i köket!
Det är från min farmor jag fått en hel del kunskap och insperation av.

Denna efterätt gjorde hon välldigt ofta och är verkligen ett barndoms minne för mig.
Så den har jag tagit med mig i livet men ibland händer det att jag har lite annat till den oxå :D



Detta behöver du:

burk med inlagda persikohalvor (en liten burk inehåller ca 4-5 halvor)
grädde
(det är gott att ha i nån tsk vailjsocker i grädden, annars är det även gott att riva eller hacka ner vit choklad i grädden)



(ev nått att toppa med om man känner för det)

Farmosr orginal är dock persikohalvor med vispad grädde!
Hon brukade ha i lite socker eller lite vaniljsocker i grädden men det va allt! Enkel och gott!!! :D

   

Så om man vill ha farmors orginal ta 3 dl grädde, nån tsk vaniljsocker eller strösocker och vispa upp grädden.
Annars kan man som sagt byta ut det mot riven eller hackad choklad.



Persikohalvorna ligger i ett slags spad. Jag brukar hälla bort vätskan de ligger i för grädden kan skära sig lite om det kommer i kontakt m vätskan, dock helt ofarligt! :)

  

Det finns en jätte god krydda cacao&chili heter den som är super till att toppa efterätter.
(se uppiffade jordgubbar om ni vill se denna krydda närmare)

 

Annars är det även gott att toppa m lite chokladkullor eller fudge.

(fudge finns i massor med olika smaker! jag o min man brukar hitta dem på medeltidsmarknader)



På baksidan av påsen hittar man kontakt:





Farmors orginal: Pesikohalvor med vispad grädde :)



Pesikohalvor m vispad grädde & toppad m choklad kulor. :)
Min man gillar denna variant.



Persikohalvor m vispad grädde & toppad m chili fudge.
(man kan ju toppa m vilken fudge eller choklad eller vad man nu vill ha, jag gillar ju smaker så jag vill gärna ha nått som bryter lite) :)



Pesikohalvor med vitchoklad o vispad grädde toppad m cacao&chili krydda. :)
de 2 sista är min absoluta favoriter men jag gillar ju självklart farmors orginal välldigt mycket också!
/Häxan

(alla fota i min blogg är det jag som fotat förutom bilderna på mig,de har min man tagit)



Kommentarer
Postat av: Jessika

Åh! Det är ju sååå gott! :) Flera år sen jag åt det! Måste bli snart igen!

2010-10-08 @ 20:19:05
URL: http://f-freak.blogspot.com
Postat av: Häxan

Ja, visst är det underbart gott! :D

Detta är ju tyvär en efterätt man lätt glömmer bort.



Var jätte länge sedan jag gjorde den tills i sommras då den på nått sätt ploppade upp i mitt huvud igen. :)

Den eju så lätt att göra o så grymt god o man kan ju lätt mordenisera den o piffa upp den m olika tillbegör :)



Kram/Jeanette

2010-10-08 @ 20:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0