Västerbotten paj

Jag fick ett jätte bra paj recept av min vänn Milla för ett bra tag sedan.
Det var en ost o skink paj på västerbotten ost.
När jag åt denna paj kom jag genast att tänka en jätte god västerbotten paj som jag ätit ute vid flera tillfällen.

så jag tänkte då, varför inte bara ta bort skinkan o ha i bara västerbotten ost? :)
Det blev kanon gott!



Detta behöver du till pajen:

100 gram rums empererat smör
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vatten


Fyllningen:

3 ägg
3 dl grädde
4 dl riven västerbottenost
salt, paprika krydda och peppar



Börja med själva degen.
ha i mjöl och det rumstempererade smöret. Mosa först m en gaffel så det blir lite korning blanda sedan ihop det med fingrarna, tillsätt vattnet o arbeta till en smidig deg.




När degen är ihop knådad bryter jag loss den i små bitar o tummar ut den i formen.



Tillslut är hela formen täckt m deg. Då ställer jag in den i kylskåpet 20-30 min.
Undertiden gör jag fyllningen.



Det går ganska snabbt att vispa ihop allt, det som tar tid är att riva osten.



När pajen varit i kylen 20-30 min ska kanterna täckas m folie för pajskalet ska förgräddas.
Anledningen till varför kanterna inte ska gräddas nu är för att de inte ska bli brända så därför ska de täckas över m folie.

Grädda 10-12 min på 225 grader.



Ta ut pajen från ugnen när den förgräddat klart men stäng INTE av ugnen!
Pajen ska snart in igen! Sänkt däremot temperaturen till 200 grader.
Tag sedan bort foliet och häll i smeten.
Sätt därefter in pajen igen och låt grädda ca 30 min (på 200grader)



Härligt god västerbotten paj! :)
Perfekt att servera med en liten sallad men även kanon god att äta som den är.
Min man kom med en bra idé.... hallonsylt!

Det var super gott!!! så kanske kan man även ha denna som en annorlunda efterätt.
/Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0