Wok m fläskfilé och bambuskott

För ett atg sedan var jag ock älsklingen ute och åkte.
Vi besökte då ett ställe som heter Quartinge för att kolla på lite antika möbler mm.

Jag hittade då en amssa gamla mat tidningar från 1981-85
En tidning fångade mitt intresse och jag började små titta i den.
Det såg ut som kina mat! :D

Receptet fasnade på nått sätt i mitt huvud!

En bit färsk skinka ca 300g
1 hel purjolök
1 msk smör
1 tsk soja
ca 3 dl vatten
salt, peppar
1tsk ingefära
ca 1 tsk potatismjöl

Som ni förstår har jag varit framme och ändrat receptet lite efter at ha lagat det korekt första gången :D
jag böt ut skinkan och tog en hel fläskfile istället.
Sen så har jag laggt till 2 små burkar strimmlade bambuskott.



Jag ställer alltid farm alla saker innan jag börjar laga mat så att jag ser att jag har allt hemma samt att jag har bättre koll så att allt kommer i som ska vara i.

  

Skär upp fläskfilen så att den blir som strimlor.
Tvätta purjolöken och skär den i bitar.

   

Tidnings receptet använde sig av en traktör panna jag plockade fram woken :)
Jag hade is möret så fräste jag upp köttet, sen hade jag i hälften av purjolöken. (Spara hälften till senare)
Rör om.

   

När kött och purjolök fått fräsa upp ha i sojan och vatten.
Rör om ordentligt så att allt blandas väl.
Låt puttra ca 15 min utan lock.
(nu brukar jag passa på att koka jasminris)

  

När allt puttrat i 15 min ha då i ingefäran, salt, peppar och potatismjölet och rör om så att allt blandas väl.
Potatis mjölet gör så att det tjocknar lite.

   

Ha sedan i bambuskotten, rör om ordentligt och ha sedan i det sista av purjolöken.
Rör om igen :)
Låt det bara puttra nån minut. Purjolöken ska bara bli lite varm så att krispigheten finns kvar.



Härligt gott med tex alkoholfri öl eftersom vi inte dricker alkohol.
(finns inlägg om detta varför se alkoholfritt. Ska lägga upp lite alkoholfria drycker snart oxå.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0