Stekt falukorv m kokt potatis och stekt ägg

Som många säkert redan vet lägger jag ut maträtter som för vissa kan vara självklara.
Men att laga "enkla" rätter är inte alltid självklart för alla och speciellt inte om man är nybörjare i köket.
Min matblogg riktar ju sig till alla personer både stora som små och alla ska kunna ha kul i köket och laga mat anser jag. :)

Denna gång lägger jag ut en enklare rätt.
Stekt falukorv med koktpotatis och stekt ägg.



   

Jag börjar med att tvätta potatisen och b örja koka upp den.
Potatis brukar ta runt 30 min att koka, men det kan variera lite på storlek.
Stora potatisar tar längre tid.
Det är alltid bra att ta en potatis sticka o testa om potatisen är mjuk.

Undertiden som potatisen kokar tar jag fram falukorven, tar bort "skalet" och skär korven i skivor.
varje skiva snittar jag lite för att underlätta stekningen.
Skär man inte ett snitt i dem böjer de sig lätt när man steker dem o de blir skålformade.

  

När potatisen kokar ca 20 min sätter jag igång med korven för att allt ska bli klart ungefär samtidigt.
Jag använder ganska mycket smör när jag steker korven.
Tänk på att inte ha för varmt när du steker för då kan korven lätt brännas fast i pannan.
På en skala 1-6 brukar jag stea runt 3:an-4:an.

Ägg går snabbt att steka så det steker jag sist.
Jag har enn "ägg stekpanna" i den får det plats 1-2 ägg men man kan ju självklart steka ägg i vilken panna som helst.
Ha i ganska mycket smör och även här.... stek INTE på för hög värme.
Ha ungefär samma som m korven.
Jätte gott att ha på lite aromat på äggen istället för salt.





Detta fick bli matlåda. :)
Denna rätt brukar jag göra till mig och min man när jag vill ha något som går snabbt och som är enkelt och gott! :D
/häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0