Chokladkokoskakor

Detta är ett recept jag hafft i flera år men aldrig kommit mig för att prova trotts att jag tittat på det flera gånger o sagt att dessa ska jag baka.
Nu äntligen har jag bakat dem! :D



Detta behövs:








  

Jag vale att röra ihop smeten för hand.
Jag skar ner smöret i små bitar för att det snabbare skulle bli rumstempereat och mjukt.
Så hade jag i socker och vaniljsocker o rörde ihop poröst.


   

Efter det vispade jag upp 1 ägg men bara hälften ska i smeten och röras om.
Sen mätte jag upp 50 g choklad.

   

Chokladen smälte jag sedan över ett vatten bad, hade kokos i smeten och sen den smälta chokladen.

   

Så rörde jag ihop allt o så i med mjöl o arbeta ihop till en smidig deg.
Degen delades på 2 och rullades ut till 2 avlånga rullar ca 3cm diametern.

  

Efter det skulle degen/rullarna läggas i plast folie och vara i frysen 45 min eller i kylskået över natten.
Jag valde att ha dem i kylskåpet över natten. :)

   

Nästa dag på morgonen tog jag fram rullarna som stelnat och skar upp dem som står skrivet i receptet
(ca 1 cm tjocka skivor)
Det står sedan att man ska grädda dem mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 min.......



Så här blev mina kakor! Jätte tjocka och fula!!!
Så här såg INTE kakorna ut i receptet!

  

Jag hade 1 plåt till som jag skyndade mig att ta ut för att platta till kakorna!
Verkar som de glömt skriva att kakorna ska plattas till lite innan man sätter in dem i ugnen....
De tillplattade kakorna såg sedan ut som de på receptet nämligen! :)

Så när du skurit upp kakorna, låt de tina lite så du kan platta till dem innan du stoppar in dem i ugnen på 175 grader men då 10-15 min.





Kakorna blev i allafall underbart goda och kakorna på sista plåten ser ut som de ska göra :)



Klara att avnjutas. :)
Förvara kakorna i en burk med lock som verkligen sluter åt ordentligt.
/Häxan

Ps, jag fotar allt själv till min blogg undertiden som jag bakar.
Det gör att jag ibland inte hinner med att fota alla moment men gör så gott jag kan :)

Kommentarer
Postat av: Monica

Gott Nytt År!!

Jag har anmält dig nu till du vet vad...hehehe så får vi se om de hör av sig till dig beroende på om de får flera deltagare i samma område som du bor.

Kram Monica

2012-01-01 @ 07:54:47
Postat av: Häxan

Gott nytt år!!!

Oj, va spännande!

Ja då får vi se vad som händer :D

Massor med kramar till dig!

/Jeanette

2012-01-01 @ 09:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0