Spritsade marängkringlor doppade i choklad

Då har jag provat på ett nytt recept.
Detta recept har jag hittat i n veckotidning faktisk och varit sugen på att göra ett tag. :)
Receptet innehåller nötter och jag är lite känlig mot det, ibland går det bra o ibland sväller luftrören upp så jag får svårt att andas.

Jag valde därför att hoppa över nötterna och blandade i krossade mandelspån istället.
Mandel för min del brukar alltid gå bra.

Är man nötallergiker o inte ens klarar mandel så kan man hoppa över det. :)



Som vanlig plockar jag fram allt jag behöver. :)
Detta behövs:



Så här gör du:






   
Ta fram en kastrull och en rostfri bunke som får plats i kastrullen. Eftersom detta ska vispas i ett vattenbad.
Dela äggen så du BARA har äggvitorna i den rostfria bunken.
Tappa upp vatten i kastrullen men inte för mycket vatten, sätt ner bunken och sätt på plattan.
Vattnet ska bli varmt men inte koka.
Ha ner socker med äggvitorna och vispa på ganska hög fart med en elvisp tills att smeten är fast och blank.
(jag fick vispa i ca 10 min)


   

När smeten är fast och blank ha då i de rostade nötterna.
Jag är ibland lite känslig mot nötter, mina luftrör kn svälla upp o jag får svårt att andas så jag valde istället att ha i krosade mandelflarn. (Jag hälde i lite mandelflarn i en mortel o mosade runt lite.
(detta kan hoppas över totalt)
Häll sedan i nötterna/ mandeln i smeten, ta en slickepott och rör om ordentligt så de blandas väl.


  

Häll sedan smeten i en spritts och spritsa ut kringlor.
Grädda sedan mitt i ugnen på 100 grader i minst 1 timme.
(Jag lät mina vara inne 1 timme och 10 min)
När de gräddat klart, stäng av ugnen men låt plåten stå kvar i ugnen på eftervärme med luckan på glänt.

   

När marängerna svalnat är det daggt att doppa dem i choklad.
Min man gillar inte mörk choklad så jag tog mjölkchoklad istället.
Detta ska smältas i ett vattenbad.
Ta fram en kastrull, fyll m vatten, placera en skål ovanpå, sätt på plattan så att vattnet blir varmt me det ska inte koka.
Ta fram choklad, hacka den i småbitar så den smälter snabbare o lättare och häll det i skålen.

  

Låt sedan chokladen sakta smälta, rör om då och då så du får den flytande utan klumpar.
Du kan sedan börja doppa marängkringlorna i chokladen.
Jag valde att ta fram ett galler och lägga smörpapper på det så jag sedan kunde lägga marängkringlorna på.



Låt de sedan få stå så chokladen stelnar.
Jag valde att låte de stelna i rumstemperatur.



När chokladen stelnat är de klara att avnjutas! :)
De blev riktigt goda! :)
Jag la ner mina i en burk med lock som sluter om ordentligt. :)

/häxan

Ps jag fotar allt till min blogg själv undertiden som jag bakar/lagar maten
Detta gör att jag inte hinner fota alla moment men försöker hinna med så mycket som möjligt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0