Häxans Morotsbiffar

Jag har alltid varit intresserad av vegetarisk mat.
Jag provade nästan ett år att äta bara vegetariskt men tyvär så passade detta inte mig då jag inte mådde bra av det.
Jag är en person som behöver bred variation på maten.

Men jag tycker vegetarisk mat är underbat gott!
Så några gånger i veckan försöker jag äta vegetariskt.

Dessa morotsbiffar hittade jag på 2005-2006.
Tänkte det kunde vara gott med mototsbiffar, googlade på nätet o hittade INGENTING!

Så då fick jag helt enkelt hitta på ett eget recept! :D



Detta behövs för ca 10-12 småbiffar:

4 dl finrivna morötter
ca½ dl ganska finhackad purjolök
1 ägg
1msk mjöl
1 msk ströbröd
Aromat, pepparmix, (salt)

Smör att steka i

   

Tvätta skala och finriv morötterna, häll i en bunke.
Tillsätt 1 ägg samt ganska finhackad purjolök och rör om ordentligt.

  

Tillsätt kryddorna, mjöl och ströbröd.
Kryddorna har jag inget mått på då jag tycker man får krydda efter egen smak.
Aromat har jag dock i ganska mycket o den e ju lite salt... så oftast behöver man inte ha i så mycket salt.
Rör om ordentligt.
Tillaga detta på engång. Står de förlänge blir det jätte vattningt!

   

Ta fram en stekpanna, låt den bli varm o ha sedan ner smöret.
Rivna morötter är inte alls som färs så håll biffarna små så de inte går sönder!
Jag brukar ta en matsked och klicka ut i stekpannan, platta till lite förstiktigt samt dutta in kanterna lite.

   

Jag brukar steka dessa i en liten stekpanna. (äggstekpanna)
Man får steka ca 45 sek upp till 1 minut på varje sida på medeltemp.
När man ska vända biffarna får man vara försiktig, ha en bra stekspade men ta gärna en sked till hjälp att putta upp på stekspaden, vänd sedan ganska snabbt men försiktigt.



Härligt goda morotsbiffar! :)





Gott till detta är tex Rotlåda och Citronsås. :)
/Häxan


Kommentarer
Postat av: carro

Vilken härlig blogg du har! :) Massa inspirerande recept!

2011-02-23 @ 15:35:45
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :D

Nu gjorde du mig jätte glad här! :D

Kram/ Jeanette

2011-02-23 @ 16:47:20
Postat av: CrimsonAnna

De här biffarna var både enkla och mumsiga. Jag åt dem med klyftpotatis och beanaise-sås. Jag kommer att skriva om dem i min matblogg.

2011-03-14 @ 09:51:14
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Häxan

Åh vd glad jag blir att du gillade dem! :D

Det lät kanon gott!!!

Tack snälla för det!!!

Massa kramar till dig! :D

2011-03-22 @ 10:55:34
Postat av: Dolby

sv; Åh vad kul att någon har nytta av mina inlägg :D



Och sen måste jag lägga till: MYSIG BLOGG! Jätte roligt att läsa, sparar din blogg som favorit! Och jag känner att jag måste testa morotsbiffar! :D



En fråga: Varför kallas du dig häxan? :) Blev nyfiken på val av namn ;)

2011-04-06 @ 19:32:11
URL: http://dolby.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-20 @ 15:38:15
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Häxan

Tack så mycket! :)

Oj, det är lite olika.

Jag vill ju och försöker uppdatera den så ofta som möjligt men jag jobbar heltid och har massa intressen.

Men några nya recept i månaden brukar jag hinna med att lägga in i allafall. :)

2011-07-20 @ 18:37:20
Postat av: Signe

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-03-18 @ 19:10:47
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :)

Jag har haft den sen april 2010 så snart 2 år :)

2012-03-18 @ 20:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0