Kola sås/kräm på kondenserad mjölk

Sötad kondenserad mjölk är jätte god att ha på efterätter, till pannkakor och på glass.
Man kan även använda den till olika bakverk.
Den finns både som sötad och osötad men ska man ha den till bakverk o efterätter bör man ha den sötade.

Smaken är lite svår att beskriva men den påminner lite om mjuk smörkola.

Första gången jag åt detta var för ca 10 år sedan när jag var ihop m en kille från Chile.
Det är han som lärt mig hur man tillagar denna mjölk.

Vart får man tag på den? Jag brukar köpa den på Ica eller coop. Den brukar ofta stå i bakhyllan.

Det tar dock lite tid att tillaga den, den ska koka 2-4 timmar sen ska den kylas.

Ta fram en kastrull o fyll den m vatten. Lägg burken ner och den ska täckas med vatten.
Låt den sedan koka upp.
När det börjat koka kan man sänka den till 4:an- 5:an på spisen.

Se till att burken är täkt med vatten nästan hela tiden.
Jag brukar koka upp vatten i min vattenkokare och hälla på när jag ser att vattnet börjar försvinna.
(på så sätt kokar ju vattnet hela tiden)
Låt den sedan koka 2-4 timmar.
ju längre den kokar ju fastare blir den.


När den kokat önskad tid, häll bort det varma vattnet och spola kallt vatten över.
Låt det spola ca 10-15 min.
Låt den sedan få ligga i kallt vatten 30-40 min
Sen är det bara att öppna den.

Jag lät denna koka nästan 3 timmar.
Den blev då ganska tjock o krämig vilket jag tycker är perfekt till pannkakor.
I normala fall brukar jag låta den koka ca 2 timmar för att få den lite mera såsaktig.

Jätte gott med tex pannkakor. :D
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla har ju inte möjlighet att vänta ca 3 timmar på att den ska koka klart.. å då e det väl bättre att köpa färdig kolasås!?

2011-03-24 @ 12:04:30
Postat av: Nina

Men hon har väl inte BETT dig att göra egen kolasås?

Hon har gett ett tips på HUR man kan göra de själv bara.. Nått som faktiskt dom flesta kanske uppskattar. Annars skulle dom nog inte läsa hennes blogg.

2011-03-24 @ 15:46:30
Postat av: Rack

Verkligen häxkonst!

2011-12-04 @ 23:38:55
Postat av: Häxan

skratt :D

Ja visst! :D

2011-12-05 @ 07:13:48
Postat av: Gotti

Håller på att koka min första kola,den ska vara till en "Banoffeepaj",hoppas att det räcker med 3 timmar.Varför kan man inte förbereda och koka dan före istället för att köpa en massa färdigt skräp med en massa konstiga ämnen i,dyrt och dåligt.Samma med långkok,gör det dan före så har du billig och bra mat till nästa dag.Tyvärr är väl dom unga som är dom värsta syndarna till att köpa färdig skräp mat.

2011-12-06 @ 16:49:56
Postat av: Häxan

Många vill ju i dagens läga att allt ska gå så fort, de har inte tålamodet att vänta.

Jag föredrar också riktiga saker och tar mig med glädje tid att laga ordentligt än att köpa halvfabrikat. :)

Tack o lov finns det unga som är nyfikna på att laga mat och baka och göra saker från grunden.

Tyvär verkar de dock inte vara många men jag hoppas att de som är intresserade fortsätter och att de även kan få med sina vänner :)



Kramar/ Jeanette

2011-12-06 @ 17:06:46
Postat av: Mira

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2012-03-18 @ 19:40:15
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Nicole

Tack, detta är första gången jag ska prova mig på detta :)



Undrade lite först över varför man ska koka den så länge men när jag läste vidare skrev du att den blev krämigare, så nu ska den få koka ordentligt så får vi hoppas att min Banana cream pie blir som det är tänkt :) Med andra ord god! :)



Tack för hjälpen! Mvh Nicci

2012-04-10 @ 15:47:29
Postat av: Häxan

Åh, va kul!

Hoppas verkligen att det blir som du tänkt dig o att det blir bra! :D



Kram/ Jeanette

2012-04-11 @ 08:58:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0