Morotskaka (glutenfri)

Morotskaka är ju fantastiskt gott!
Detta recept minns jag inte vart jag har hittat men jag tycker den är kanon! :)





Som ni ser har jag till höger halverat receptet.
jag tycker receptet är stort så därför gör jag hälften, blir en kanon lagom morotskaka.
Denna gång bör jag dock ut mjölet till gluten fritt mjöl som hette fin mix.
Gick jätte bra att använda glutenfritt mjöl istället. (bra att veta för gluten intoleranta)

   

Vispa ägg och socker poröst (m vanlig visp eller elvisp) Jag brukar ta elvisp.
Smöra en form 30x20 om du gör en halv satts. Formen ska bara smöras!

Smält smör i en kastrull och ställ åt sidan för att svalana.
När ägg och socker vispats upp ha i de rivna morötterna, ta fram en slev och rör om.

  

Rör ihop morötterna i ägg smeten, ha sedan i mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker.
Ha sedan i det smälta smöret och rör om ordentligt.

  

Häll sedan smeten i formen, strö över lite kanel.
Låt den sedan stå mitt i ugnen ca 20-30 min.
Det står 20 min i mitt recept men jag brukar alltid behöva ha den 25-30 min i ugnen annars är den fortfarande rinnig. 



När morotskakan är klar från ugnen låt den då stå och svalna.



När kakan svalnat är det dags att göra krämen till kakan.

Rumstempererat smör, florsocker och Philadelphia ost.

   

När jag gör denna kräm följer jag INTE receptet.

Jag har i 75 g rumstemp.smör och hela förpackningen av philadelphiaost (liten forpackning)
och 2½ dl florsocker.
Blanda ihop detta försiktigt till en borjan o lite snabbare mot slutet så det inte blir några klumpar från florsockret.
Krämen ska vara slät o fin.

  

Klicka ut krämen över morotskakan o ta hjälp av en slickepot att dra ut den jämt över kakan.
Låt den sedan stå svalt en stund så krämen stelnar lite.



Underbart god mototskaka! :) Jätte gott att toppa med lite kokos eller färska jordgubbar men så klart
underbart god att äta direkt så här :D
/Häxan



Kommentarer
Postat av: Micks

Morotskaka är ju fantastiskt gott!

Brukar göra Rosendals variant, den försvinner i ett nafs ;)

http://mickskitchen.wordpress.com/2010/10/24/morotskaka-fran-rosendal/

2011-02-25 @ 11:01:37
URL: http://themicks.wordpress.com
Postat av: Häxan

Ja, visst är det!!! :D

Älskar morotskaka!!! :D



Åh! tack för den länken!!!

LÄt både spännande o gott!!! Den ska jag absolut testa!!! :D <3

Kram/ Jeanette

2011-02-25 @ 11:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0