Häxans fläskfilé & limegryta

Jag gillar ju att stå i köket o leka fram nya rätter.
Något som jag verkligen tycker om är citron och lime.

Lime använder jag dock inte så mycket men nu lyckdes jag få i hop en gryta med lime i :D


När jag gör grytor använder jag mig alltid av en gjutjärnsgryta.
Tycker man får mycket bättre smak i dessa.



Nu har jag inte riktigt exakta mått till grytan då jag kör på känsla.
Men detta behövs till grytan:

1 fläskfile
vitlök
1 tomat
3 lime
5dl creme fraiche
Sambalolek
Dijon senap
tomat pure
morötter
rörlök
purjo
persilja
lime peppar och salt

   
Skär upp fläskfilé i små bitar och lägg i en skål så länge.
Skala vitlöken, krossa den med knivens platta sida och finhacka den.
(går självklart bra att pressa i oxå men det blir en finare smak att hacka den)

   
Hetta upp grytan och ha i en rejäl klick smör.
Fräs upp den hackade vitlöken och ha sedan i fläskfilé bitarna.
fräs upp detta så den får en jämn fin brun färg.


Jag kryddar sedan med limepeppar och salt.

   
Tvätta sedan tomaten och skär ner den i grova bitar/tärningar och häll i grytan.
Rör om lite gran så det blandas.

   
När du rört om tomater o kött sätt då på locker och låt puttra ca 20-30 min. Rör om lite då o då.
Undertiden kan du tvätta grönsakerna o skära dem i bitar o lägga i en skål så länge.

När det puttrar klart klicka då i tomat pure (som ni ser tar jag en rejäl matsked)
Och ha även en rejäl tesked av sambal.
Rör sedan om, ha på locker o låt den fortätta puttra.

   

Pressa ur saften ur de 3 limen och häll i grytan, ha även i creme fraichen och rör om.
Ha sedan i en rejäl tesked dijonsenap och rör om.
Ta sedan fram skålen med grönsakerna.

  
Ha sedan i grönsakerna i grytan.
Här bestämmer du själv hur länge de ska puttra, det beror ju på hur du vill ha grönsakerna.
Jag vill ha mina grönsaker krispiga så jag låter de bara puttra några minuter så att grönsakerna blir varma men behåller sin krispighet.
Ha sedan i klippt eller hackad persilja.
Smaka av o se om du villha/behöver mer salt eller lime peppar.
(jag hade i ganska mycket lime peppar då jag verkligen gillar lime smaken)



Till grytan serverade jag ris. :)



Smaklig måltid :)
/Häxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0