Marinerad grillad kyckling

Jag gillar verkligen grillat men så här års då jag och min man bor i lägenhet är det ugnen som gäller.
Jag brukar göra mina marinader själv och här kommer en som jag mest använder till kyckling.


Detta behövs till denna marinad:
1 dl olivolja
1 dl matolja
½ dl vitvinsvinäger
1msk soja
3-4 vitlöks kryddor
flingsalt
Favorit kryddor
( mina är diablo, citruskrydda, cajunkrydda, paprikakrydda och lite salt
Observera att jag använder cajunkrydda och INTE cayenne!
Cajun krydda är nämligen en kryddblandning det är inte cayenne)



Kycklingen skär jag upp i 4 delar.
Hurvida jag skär upp kycklingen "rätt" vet jag inte men jag halverar den först men en vass kniv.
Sen vid benet går det som ett veck som jag skär efter.



Lägg kyckling delarna i en form och börja sedan med marinaden.
Ta fram en skål och häll ner olivolja, matolja och vinäger.
Häll sedan o sojan och rör om med en pensel. (det kommer nu bildar som små "pärlor" av sojan)



Ha sedan i kryddor, ta lite år gången.
Själva kryddmängden kan jag inte säga hur mycket jag tar av för jag bara häller i och smakar av.
Lätt att smaka av genom att röra om ordenligt och doppa ner en sked rakt ner.
Då märker man sen när man smakar av  vad mna tycker amn ska tillsätta mer av.
Pressa även i vitlöken.





Diablo är en jätte god kryddblandning som jag och min man hittade på Malma-marken.
En årlig marknad i Malmköping.
Men kommer man inte iväg på marknader på finns det en hemsida: www.kryddjohan.se




Som ni ser använder jag ganska mycket kryddor så man får en tjockare massa.
Viktigt att smaka av så det smakar bra.
när du är nöjd med marinaden kan du börja pensla på den på kycklingdelarna.
Snåla inte utan pensla på ordentligt!




Täck sedan över allt med plastfolie och låt stå i kylskåpet några timmar så kycklingen får dra åt sig av marinaden.
Jag brukar försöka göra detta på morgonen/ förmiddagen och tillaga kycklingen på kvällen.
När den fått stått o dra några timmar tillaga den då mitt i ugnen på 200-225 grader i ca 45min-1 timme.








Gott att servera till kycklingen är klyftpotatis. (som är jätte lätt att göra själv)
Annars är det även gott med ris, honungsglacerade rotsaker eller pommes :)
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Anna

ska jag definitivt göra en dag! låter jättegott!

Svar: Ja, vad kul att du tycker det! :D Berätta gärna sedan vad du tyckte :)
Jeanette Cederström Karlsson/Häxan

2013-04-23 @ 16:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0