Stekt fläsk m kokt potatis och löksås

Stekt fläsk med kokt potatis och riktig hemmagjort löksås tycker jag är underbart gott!
Jag hittar gärna på egna små rätter men jag gillar även gammal hederlig husmanskost! :)

Detta är även väldigt lätt att göra o tar faktiskt inte så lång tid.

Den underbart goda löksåsen har jag hittat på nätet när jag googlade på löksåser.




Detta behövs:

Fläsk att steka (jag brukar köpa färdig skivad faktiskt)
Potatis
1 Lök
1 dl Grädde
2 dlMjölk
socker
1 ½ msk Mjöl
1 ½ msk Smör
Salt
Peppar

   

Jag börjar med att tvätta potatisen och lägga den i en kastrull.
denna gång skulle jag laga mycket mat åt mig och man så jag hade en stor förpackning med fläsk = längre stektid så jag började steka upp fläsket när potatisen började koka.
När jag steker fläsk har jag intealls i mycket smör bara pyttelite eftersom fläsket i sig är välldigt fett.
Sen steker jag på ganska låg värme (3-4 an på spisen av 6 möjliga) Steker man påför hög värme stänker det väldigt mycket samt att det lätt bränner fast, så jag steker gärna på låg värme men att det steker lite längre så man ändå får en fin stekyta.

   

Undertiden som fläsket steker passar jag på att förbereda löksåsen genom att skala och skära upp löken i tunna strimlor.
När allt fläsk nästan är färdigstekt sätter jag igång med såsen.
Värm mjölk och grädde i en kastrull, när den börjar små koka dra av den från plattan o ställ åt sidan.

   

Jag tog fram en ny lite srörre kastrull där jag smälte smöret o hade ner löken.
Löken ska fräsas med smöret på svag värme bara så att den "svettas" lite, den ska mest bara bli lite mjuk.

   

Sen är det bara att ha i mjölet till redningen och röra om.
Häll sedan ner den varma mjölkblandningen, rör om och smaka av med salt, socker och peppar.

Sen är det bara att hugga in i maten! :D





Stekt fläsk med kokt potatis och hemmagjort löksås. :)
Underbart gott!

Ps: Tänk på att jag fotar allt till min blogg själv.
Ibland är det svårt att hinna med att fota alla moment eftersom jag måste hinna med matlagningen men jag försöker hinna med att fota så mycket jag kan samtidigt som jag lagar maten.

/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0