Varm tonfiskröra m kantareller

Igår viste jag inte riktigt vad jag skulle ha för lunchmat.
Vi hade inte handlat så hemma var det nästan tomt.
Jag beslöt mig ndå för att förska trolla ihop något av det vi hade hemma och fick ihop en god liten rätt.



Det här fick hittade jag hemma:

Jasminris
Majs
Tonfik i olja
Färska kantareller
Purjolök
Morötter

  

Jag började med att koka upp riset.
Jag kokade inte så mycket tog 1 dl ris o 2 dl vatten. (brukar använda det som standard mått på jasminris)

   

Undertiden som riset puttrade på svag värme under lock tog jag och sköljde av och rensade kantarellerna.
Sen skar jag dem i bitar och tvättade purjolöken och skar den i bitar.

   

Moroten ville jag ha i små fyrkanter så jag tog en moror som var någerlunda jämntjock, tvättade den och skar bort kanterna så jag fick en fyrkantig form på moroten.
Här är anledningen till varför jag vill ha en ganska jämntjock morot, är den jämn skär man inte bort så mycket.
Jag gillar nämligen inte slöseri.

   

Sedan skar jag upp morötterna i jämn tjocka stavar för att sedan kunna skära ner dem i jämn stora tärningar.

   

Jag la ihop morötterna med purjolöken undertiden som jag stekte upp kantarellerna med lite smör.
När kantarellerna var steka hällde jag bara över morötterna och purjolöken och fräste upp lite lätt.

   

Jag la ner det färdigkokta riset i min matlåda, hälde över de smörstekta kantrellerna och frönsakerna.
Sen hade jag i ungefär ½ liten burk majs och rörde ihop allt.



Nu var ju detta min matlåda så jag väntade mede att ha på tonfisken.
Jag ville ju värma detta lite lätt i micron men inte värma tonfisken för jag är inte så förtjust i varm tonfisk.



Så på kvällen när det var dags för mat värmde jag upp min matlåda lite lätt i micron och hade sist på tonfisken och rörde om.
Snabbt gott och enkelt! :D

Ska man ingte ha detta som matlåda utan som lunch eller middag är det ju självklart att man bara häller på tonfisken direkt när man blandat ihop ris och grönsaker. :)



Nu hade jag inga kryddor alls till detta, inte ens salt men det blev riktigt gott!!!
/ Häxan

ps: Kom ihåg att jag fotar allt själv till min blogg.
Ibland kan vissa moment saknas men det är inte alltid jag hinner fota eftersom jag lagar maten samtidigt. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0