Häxans Tjärsill /Senapssill m tjära

I våras när jag och min man besökte Kungsörsmedeltids marknad var vännen Svarte Sören där.
Svarte sören är tjärkokare.



Vi har tidigare pratat en del matlagning han och jag.
En av sakerna vi pratat om är Tjärsenap och han frågade om jag gjort detta ännu.
Det har jag inte svarade jag och fick då smaka tjärsenap av honom som han gjort.

kort efter detta föddes denna idé Senaps sill med tjära! :D

Så denna underbara svarta vätska kommer från vännen Svarte Sören



Här kommer nu mitt recept! :)
detta recept har jag satt ihop själv! :)



2 burkar inläggningssill
2-3 msk fransk senap
½ dl grov senap
½ dl flytande honung 
1 dl creme fraiche
½ dl majonäs
1 dl dill
Tjära (efter egen smak)



Öppna sillburkarna, häll bort spadet och fyll upp en skål med vatten och låt sillfiléerna ligga där 2-3 timmar.

Jag brukar använda mig av Abbas inläggningssill. Vad jag vet så behöver man inte vattna ur den.
Det står inget om det på burken o inte på Abbas hemsida heller.
jag brukar dock lägga filéerna i en skål m vatten ca 3-4 timmar ändå.

(Att vattna ur sillen brukar man göra på främst saltsill som ska läggas in. Detta för att sillen ska bli ätbar)
Kolla upp när du köper inläggningssillsill vad det är för sill och kolla upp hur länge fillerna behöver vattnas ut eller om du bara behöver skölja av dem lite.

(Jag brukar använda Abba sill och det funkar jätte bra att bara lägga dem i vatten några timmar.)



När sillen har vattnas ur rör då först ihop senap, honung, majonäs, creme frache och dill i en skål.



Så är det dags för Svarte Sören underbara tjära! :)
Jag hällde i lite i taget i röran och rörde om samt smakade av.
jag skriver inte ut något mått på tjäran för jag tycker man får smaka av själv.
Ta då i lite åt gången så det inte blir för mycket smak av tjära.



När senaps/tjärsåsen till sillen är klar ta då upp filéernna och skär dem i bitar.
häll i skålen och blanda väl.
Lägg allt i en glasburk men en plastburk med ett lock som sluten om ordentligt går oxå bra. :)



Lägg sedan sillen i kylen övernatten eller låt gärna dra 1-2 dagar.



Detta blev en ny och god smakupplevelse! :D

Låter detta spännande?
Ni kanske då undrar: Hur får man tag på Tjära?!!!

Jo tjära kan ni köpa av Svarte Sören! :)



Här kan ni kontakta Sören:
http://www.svartesoren.se

Sören kan man även finna på en del medeltidsmarknader då man kan köpa tjära direkt av honom och se hur han gör sin tjära. :)

Sören tipsar för övrigt:

Man kan ha tjära i brännvin och på så sätt få en spännande snaps.
Man kan ha tjära i senap blir en liten rökig smak som är gott med kött.
Man kan använda tjära som glace när man grillar för att få en rökig smak på köttet.

Kommentarer
Postat av: elaina som bjuder på annat recept inne hos sig...

Tack Rara "Häxan"!

Hoppas jag hittar igen tjärburken, som jag åxå fått av "Söte Svarten", innan midsommar: vi ska som vanligt till Svåger&Svägerskan i Åberga då å det vore kul att bidra med nå´t helt nytt på KnytisBufféBordet...

=o)

Postat av: Häxan

Tack själv :)

Hoppas att det blir uppskattat bland matgästerna. :D

Jag ska prova den vitlöksgravade strömmingen sen! :D

Kramar

2011-06-23 @ 16:31:59
Postat av: RottisMonica (Bilddagboken)

Hej Jeanette,

Ååååå... så bra Sörens sida var. Jag har köpt Grankådsalva som jag länge letat till min hästs hovar....kanoners. Ha det bra

Kram monica

2011-07-04 @ 08:41:07
Postat av: Häxan

Hej Monica.

Åh, va kul och bra! :D

Ha det bra du med! Massa kramar/ Jeanette

2011-07-04 @ 21:46:02
Postat av: Johan

Det låter jättegott, men är har inte tjära hälsofarliga ingredienser? Jag har läst någonstans att man inte ens ska förvara mat i trälådor som är tjärade.

Svar: Vad jag vet är det ingen fara att ha tjära i maten.Varför innehåller då vissa tabletter tjära, Bla så har du ju tjär tabletter Terva Leijona något som jag ätit ända sedan jag var barn.
Fina lyx restauranger använder sig av några droppar tjära i vissa rätter för att ge en x-tra rökig smak.
Och jag tror inte att lyx restauranger vill riskera att få sjuka gäster.
Dock kan det ju vara bra att se till att man använder sig av fintjära och att man smaksätter det man ska ha just med några droppar.
Jag vet inte alls hur kroppen reagerar på större mängder av tjära men som smaksättare har jag svårt att tänka mig att det skulle vara nån fara eftersom det just används i mat och tabletter.
Sen finns det ju i cigaretter också med det vet vi ju alla att det inte är bra :)
Jeanette Cederström Karlsson/Häxan

2012-12-25 @ 12:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0