Stuvade makaroner

Stuvade makaroner tycker jag är underbart gott.
Det är gott att äta som det är (tycker i allafall jag) Men kan lätt kombineras med en rad olika saker.
Tex Morotsbiffar, korvar, fläsk mm

Stuvade makaroner är inte alls svårt att göra och tar inte så farligt lång tid heller egentligen.



Detta behövs:


Receptet är på ett ungefär. Jag tycker ju inte om att använda mig av recept utan brukar köra på en höft.
Det är vanliga makaroner jag använder (INGA snabb makaroner!!!)

(Ibland använder jag mig av en del det grädde då tar jag ca 7 dl mjölk och 3½ dl grädde.)



   

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
När smöret smält tillsätt ca ½ av mjölken. (om du vill ha i grädde ha i grädden nu med lite mjölk)
Ha i salt och låt koka upp.
När det börjat små koka tillsätt makaronerna, sänk värmen och rör om.
Makaronerna ska koka på mycket svag värme utan lock i ca 15-25 min.
Tillsätt resten av mjölken skvättvis under koktiden och rör om då och då.

   

När makaronerna nästan kokak klart gör jag redningen.
Detta gör att det kommer tjokna till och bli mera klibbigt.
Här kör jag också på måfå men jag brukar ta ca ½dl-1 dl mjölk samt 1-2 msk vetemjöl.
Börja med  ½ dl mjölk och 1 stor msk vetemjöl.
Lägg i en liten burk m lock och skaka om kraftigt!

   

Häll sedan ner redningen m makaronerna och rör om.
Du kommer nu se hur det börjar tjockna under omrörningen.
Är du inte nöjd med tjockleken kan du nu göra en till redning och ha i växelvis.
blir det för tjockt, tillsätt bara lite mjölk och rör om.

  

När du fått den tjocklek du vill ha är det dags att ha i kryddorna.
Smaka av så du får som du vill ha det o tillsätt salt om det behövs.
Rör om och de stuvade makaronerna är klara. :)

Ät som de är om du känner för det eller kombinera med något gott :D



Perfekt att ha som matlåda också :)
/Häxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0