Ost och skink paj

Detta recept har jag fått från min vän Milla.
Tack snälla Milla för detta kanon recept!!!



Detta behöver du till pajen:

100 gram rums empererat smör
2 ½ dl vetemjöl
1 msk vatten


Fyllningen:

150g rökt skinka
3 ägg
3 dl grädde
4 dl riven västerbottenost
salt, paprika krydda och peppar



Jag brukar alltid köpa skinka på bit och skära upp den själv så jag får så små eller stora bitar jag själv vill ha.
Väg upp skinkan och skär den i strimlor/bitar.
Jag brukar lägga upp allt på fat/ i skålar för att ha allt förberett på så sätt har man koll apå allt och det undelättar både i matlagningen samt bakningen.



Ha i mjöl och rumstempererat smör.
ta en gaffel och mosa ihop detta till en grynig massa.



Ha sedan i vatten och arbeta ihop till en smidig deg.
låt gärna degen vila i kylskåp 20-30 min innan du tummar ut degen i en form.



Klä kanterna med folie och förgrädda mitt i ugnen på 225 grader i 10-12 min.



Nu dags att vispa ihop ägg och grädde.
ha sedan i den rivna osten samt kryddor och rör om.



När pajbotten blivit gräddad ta då ut den ur ugnen och ta bort foliet.
Häll ner skinkbitarna och häll på vätskan.



Grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.
Låt sedan pajen svalna lite.



Servera gärna med en god sallad.
Gott är det även att ha lite svart vinbärsgelé till.



En mycket god paj! :)
/Häxan




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! jag grovriver alltid smöret med rivjärn då det ska blandas i deg, blir lättare så :)

2011-05-13 @ 06:18:02
Postat av: Häxan

Tack för det tipset! :)

Det ska jag prova nästa gång! :D

2011-05-13 @ 16:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0