Pesto/Fetaost fylld kycklingfilé m citronsås

Denna rätt är ett av mina egna små påhitt.
Citron såsen är en av mina specialare som jag nu väljer att dela med mig av.



Detta behövs för 2 portioner

2 kyckling filéer
pesto
fetaost
vitlök
steksnöre för att kunna knyta ihop filéerna

   

skölj av filéerna och placera dem på en skärbräda.
Ta fram en vass kniv och skär upp dem på längden ungefär på mitten men inte rakt igenom.

   

Ta fram en liten skål och klicka i 1-2 rejäla msk pesto.
Bryt av en bit feta ost och smula ner den m peston.

   

Blanda ihop fetaost och pesto.
Ta fram 1-2 vitlöksklyftor, skala och lägg på skärbrädan.
Ta en bred kniv och tryck till klyftan så den blir platt.

   

Hacka vitlöken i små bitar och blanda ut det m pesto/fetaost blandningen.
Självklart kan man pressa i vitlöken men jag tycker att det ger mer och bättre smak när man hackar i den smat att jag liggar att det är små bitar i fyllningen.
Klicka sedan ut röran på den ena halvan av den uppskärda filén.
Ta en sked ocg dra ut så att det lägger sig jämt på halvan.

   

Vik sedan över den "tomma" delen så fyllningen hamnar i mitten.

   

När du vikt ihop filéerna ta då fram steksnöret och kapa av lagom långa länder så att du kan knyta runt filen så att inte allt innehåll rasar ut.
Lägg de sedan i en form och ställ in de mitt i ugnen på 200 grader i ca 25-30 min.

   

Undertiden som kycklingen är i ugnen kokar jag potatis för jag tycker det är godast till denna rätt.
Men man kan även ha pommes, stekt potatis, ris eller pasta.

Så gör jag även såsen (min egen lilla specialare)
Detta behöver du till min citronsås.

1 förpackning Kelda matlagningsgrädde
Saft från 1 citron
1 skvätt grönsaksfond
2 buljongtärningar av Knorr örtagårdens vitlök/persilja
Maizena redning ljus
(salt)

Pressa ut saften från 1 citron och häll grädden i en kastrull.

   

Ta sedan fram 2 bujlongtärningar och ha ner dem m grädden.
Lått koka upp under omrörning och så att tärningarna smälter.
Ha sedan i citronsaften och ca 1 msk fond.
Rör sedan om ordentligt.

  

Ha sedan i maizena ljus redning.
Jag har inget mått på detta för man får testa sig fram. Beror ju lite på om amn vill ha en tjock eller tunn sås också.
Smaka av och ha eventuellt i lite salt om du tycker det behövs.





Mitt lilla påhitt som jag skapade för ett antal år sedan:

Pesto/fetaost fyllda kyckling filéer med kokt potatis och citronsås. :D



(Jag fotar allt själv till min blogg, de enda fotona jag inte tagit är fotona på mig själv de har min man tagit)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0