Vit kladdkaka

Stort tack till Tina på jobbet för att hon lägger veckotidningar i fika rummet. :)
Detta recept hittade jag i Allas veckotidning och tyckte det var väldigt intressant!



Men som vanligt har jag svårt att hålla mig till recept så jag böt ju självklart ut några saker och la till. :)
Det jag gjorde var att:

Jag tog vetemjöl special istället för vanligt vetemjöl.
Jag tog Lindt vita choklad istället för vit blockchoklad
Sedan tog jag rivet skal från ½ lime




    

Man skulle röra ihop ägg och socker dvs INTE vispa.
Dock tog jag en stor visp, mosade sönder äggen lite och så rörde jag runt med vispen till en jämn smet.
Jag tog fram en till skål där jag blandade mjöl och bakpulver och stälde åt sidan.

Så ska man smälta smör och choklad i en skål över ett vattenbad.
(ett vattenbad är när man fyller en kastrull med vatten, hettar upp vattnet så det blir riktigtvarmt men INTE kokar. så placerar man skålen ovanpå kastrullen och låter allt sakta smälta under omrörning.)
Jag skar smöret i små bitar bara för att det lättade skulle smälta.

   

Istället för blockchoklad tog jag lindh vita choklad, hackade den i bitar och hälde bitarna över smörbitarna så de kunde smälta över vattenbadet ihop.
Småbitar gör att det smälter snabbare.

   

Låt smör och choklad när det sakta smälter.
Jag passade på att smöra och bröa en form med löstagbara kanter undertiden.
Se till att allt smälter så det inte är några klumpar, det ska verkligen vara en flytande vätska.

   

Häll smör/choklad blandningen i ägg/socker smeten
(Jag kunde inte ta någon bild på detta då jag satte på mig grytvantarpå båda händerna för att kunna ta skålen. Skålen blir ju väldigt varm i ett vattenbad!)

Rör sedan om så att allt blandas väl, häll därefter i mjölblandningen i smeten och rör om försiktigt men bestämt med den grova vispen.
Man ska röra om, inte vispa.
Kakan torkar lätt om man vispar den därför ska den röras ihop.
Tvätta sedan limen innan du river i skalet.

   

Riv skalet från ½ lime och rör in i smeten.
Häll smeten i den smorda bröade formen och grädda nedert i ugnen på 200 grader i 20-25 min
I receptet står det att man ska täcka kakan med folie på slutet av gräddningen så den inte får för mycket färg.

 

Jag behövde lägga folie över kakan redan efter 15 min.
Totalt gräddade jag kakan 22 min eftersom jag gillar när det är riktigt kladdigt.
Jag skakade lite lätt på formen som receptet säger och den såg riktigt lös ut när jag tog ut den från ugnen.
Jag lät den stå och svalna en stund.



Jag skar upp kakan i bitar och placerade på ett fat vilket inte var det lättaste då den var riktigt kladdig innuti.
Sen tog jag en sil och hade flor socker i den så jag kunde lägga en lätt pudrad yta på kakan och dekorera den med jordgubbar.



Kladdkakan var väldigt god men ganska söt i smaken så gillar man inte att det är för sött rekomenderar jag att man serverar den med mycket frukt så det drar ner det söta.
Min man tyckte även att det skulle vara gott med vanilj glass till och det tror även jag skulle vara riktigt gott!

Vitkladdkaka med jordgubbar och vaniljglass! Perfekt sommarkaka!!! :D

(Alla bilder i min matblogg är det jag själv som fotar, förutom de bilder på mig för de är de min man som fotat)

/Häxan


 



Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Häxan!

Jag har precis hittat Din blogg....

Vilka fantastiskt tydliga bilder recept och tillagningsbeskrivningar! Nu kan även jag fixa till något gott. Precis så här ska det se ut, vilket jobb du lägger ner på att fota alla moment. Superproffsigt. Tack, här stannar jag kvar.

2011-05-15 @ 18:14:07
Postat av: Häxan

Hej! :)

Åh! Tack snälla!!! :D

Min tanke är just att alla ska kunna laga mat och baka.

Ibland tycker jag själv att det är jobbigt att läsa recept och förstå hur man ska göra för jag saknar bilder på vissa moment.

Så då tänkte jag, tänk om det är fler än mig som önskar mera bilder.

Och efter flera års tjat från vänner som tyckte jag skulle skulle börja blogga om mat och bakning bestämde jag mig för att lägga upp det på detta sätt. :)



Så verkligen supertack!!!

De orden värmde verkligen gott!

Kram / Jeanette

2011-05-15 @ 18:21:52
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh vad gott det ser ut, speciellt med din uppläggning! Vit choklad är jag väldigt svag för så det dröjer nog inte länge tills jag ger det här receptet ett försök ;) Trevlig blogg du har!

2011-06-23 @ 08:15:02
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Häxan

Tack så jätte mycket! :)

Ja, vit choklad är ju så underbart gott! :D

Jag funderar på att prova göra liknande naturgodis m vit choklad eftersom det är så gott. :D

Tusen tack! :)

Kram/ Jeanette

2011-06-23 @ 16:34:25
Postat av: Camilla

Såg grymt god ut,och självklart så måste jag bara testa den hära =)

2012-02-15 @ 19:00:57
URL: http://trollens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0