Kolakakor

Kolakakor är verkligen underbart gott! Dessa kanor kan jag föräta mig på speciellt när de är nybakta! :D
Här har jag bara kladdat ner receptet på en liten lapp så jag hoppas ni kan läsa mitt kladd.

Detta behövs:
Smöret ska vara rumstempererat!
I receptet som jag skrev av stod det att man skulle vispa rumstempereart smör med socker med en elvisp
så det blev en jämn smet.
Sedan skulle man tillsätta vanilj, bakpulver och sirap och vispa jämt.
efter det skulle mjöl tilsättas och köra tills degen kladdar sig och blir som små klumpar sedan större och tillslut skulle man knåda ihop degen.

Det var  år sedan jag gjorde dessa kakor... och jag har inte fotat alla moment så jag vet inte om jag hållt mig till receptet eller om jag använt vispen i början o sedan gett upp och bara rört ihop alla ingredienser :D
tror dock jag höll mig till receptet...
När du fått en smidig deg dela den i 4 bitar och rulla ut bitarna till ca 40 cm långa längder
Lägg bakplåtspapper på en plåt och 2 längder på varje plåt.
Platta till längderna lite och grädda sedan mitt i ugnen på 175 grader 18-20 min
När längderna gräddats klart och fortfarande är varma, skär snittar/kakor av dem och låt sedan svalna.


Så är kakorna klara att avnjutas! :D 
/Häxan

Kommentarer
Postat av: Jessika

Åh! såna är underbart goda! Minns hur farmor alltid bakade dem när jag var liten. Hon kallade dem kolasnittar och jag kallade dem "bonnakakor med kolasmak" haha åååh vad jag blev sugen på att baka nu :) Tack för en fantastiskt inspirerande blogg! :) Kikar in här ofta!!! :D

2011-11-11 @ 11:36:42
URL: http://f-freak.blogspot.com
Postat av: Häxan

Ja, de är sjukt goda! :D

Jag älskar dem! :D



Ah! Egentligen heter de ju faktiskt kolasnittar!

Kom inte på namnet så det blev kolakakor :D

Åh, tack själv! :D

Massa kramar! <3 / Jeanette

2011-11-11 @ 11:54:04
Postat av: Lydia

Mina gick bara sönder!! :(

vad gjorde jag för fel? :(

2011-11-15 @ 15:24:25
URL: http://magnapop.blogspot.com
Postat av: Häxan

Gjorde dem?! =(

Jag har ingen aning,,,, =(

Mina brukar inte gå sönder.

2011-11-15 @ 15:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0