Makaronilåda

Makaronilåda är något som jag tycker är underbart gott och det är faktiskt väldigt lätt att göra! :)
Detta har jag egentligen inget recept på utan jag slänger bara ihop det.
Men jag ska försökta få till ett recept på ett ungefär:
ca 1 kg nötfärs
2 gula lökar
3 ägg
3 dl grädde (man kan ha mjölk i stället, jag tog matgrädde för att hamna mitt i mellan)
3 dl riven ost (+ lite till att ha på senare)
Makaroner
salt och peppar
Skala och hacka löken.
Ta fram en kastrull o fyll m vatten o låt koka upp så du kan koka makaronerna.
Ta fram ren stekpanna, värm upp, ha i en klick smör och fräs upp löken.
När löken fått en fin färg ha då i köttfärsen och fräs upp den.
Under tiden som köttfärsen steks vispa i hop ägg och grädde i en bunke ha även i lite salt och peppar.
När makaronerna kokat klart, häll bort vattnet.
Ställ dem åt sidan så länge, gärna i sin sil så kan de rinna av lite extra.
när köttfärsen stekt klart och du kryddat den häll över till en form som tåll ugnsvärme.
Häll sedan över makaronerna och blanda ihop allt.
Riv sedan ost så vida du inte köpt färdigriven.
Häll ner den med de uppvispade ägget o grädden.
Häll sedan allt över färsen och makaronerna.
Sätt in mitt i ugnen på 225 grader  Den ska stå inne ca 30-40 min.
(Jag vill ha mer ost på min så när den stått inne 20 min tar jag ut den o lägger på x-tra ost sen ställer jag in den i ugnen igen)
Så är den klar att avnjutas! :)
Jag brukar göra en sallad till och sen har jag alltid ketchup till min makaronilåda. :)
Enkelt och gott! :)
Funkar bra att frysa så man kan ha den som lunchlåda tex. :)
/ Häxan
(Ps.Jag fotar allt till min blogg själv samtidigt som jag lagar maten)


Kommentarer
Postat av: hanna

måste prova!

2011-11-02 @ 06:33:36
Postat av: Häxan

Ja, va kul! :D

Det är så gott!!! :)

2011-11-02 @ 07:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0